Boomers en Millenials, Whooz where?

Whooz Blog - Boomers en Millenials

De juiste boodschap voor de juiste doelgroep
Als je je doelgroep begrijpt, kun je zorgen dat zij de juiste boodschap op de juiste kanalen ontvangen, zodat jouw conversie optimaal wordt. Maar om je doelgroep beter te begrijpen, moet je ze eerst leren kennen. Zo reageren bijvoorbeeld verschillende generaties op verschillende manieren op jouw campagnes. Wanneer je weet wat hun interesses en drijfveren zijn en weet waar je ze aantreft, kun je je campagnes daarop inrichten.

Babyboomers, met hun uitgebreide levenservaring, zijn over het algemeen de meest sceptische generatie als het gaat om de acties en motivaties van bedrijven. Millennials zijn daarentegen de generatie met het meeste vertrouwen. Millenials verwachten een persoonlijk aanbod van een dienst of product, terwijl Babyboomers het standaard aanbod ook prima vinden. 82% van de Millenials gebruikt meerdere kanalen om een conversie te starten en af te ronden. 78% gebruikt hiervoor ook verschillende apparaten. Van de Babyboomers zegt 64% gebruik te maken van meerdere kanalen, maar slechts de helft gebruikt hiervoor meerdere apparaten. Millenials hebben een groot gevoel voor verantwoordelijkheid en maatschappelijk verantwoord ondernemen spreekt ze dan ook erg aan. Ze hechten meer waarde aan de mate waarin bedrijven omgaan met het milieu en de samenleving dan de oudere generaties. (Bron: rapport ‘State of the Connected Customer’ van Salesforce)

Dilemma’s
Af en toe is er wat ophef over de verschillen tussen oudere en jongere generaties. Met name de verschillen tussen Babyboomers en Millenials zijn populair. Voor ons onderzoek zijn we uitgegaan dat Millennials zijn geboren tussen 1986 en 2000. Dat betekent dat ze in 2021 tussen de 21 en 35 jaar zijn. Babyboomers zijn geboren tussen 1941 en 1955. In 2021 zijn zij dus tussen de 66 en 80 jaar. Marketeers staan regelmatig voor een dilemma. Richten ze zich op de Millenials, omdat zij de klanten van de toekomst zouden zijn of storten zij zich op de vergrijzende groep die nog steeds groter wordt?

OK Boomer
De Babyboomers zelf zien Millenials als slaven van de technologie, vinden dat ze verwend zijn en maar niet opgroeien. De Millenials voelen zich daarentegen niet serieus genomen, vinden dat Babyboomers ouderwetse denkbeelden hebben en nog steeds het politieke speelveld domineren terwijl Millenials de toekomst zijn. Om Babyboomers sussend de mond te snoeren, is de zinsnede ‘OK, Boomer’ ontstaan. In 2019 werd ‘OK, Boomer’ zelfs het Woord van het Jaar! Wanneer een ouder persoon een conservatieve opmerking maakt (bijv. “Klimaatverandering bestaat niet”), is de kans groot dat je menig Millenial ‘OK, Boomer’ hoort zeggen.

Whooz where?
Wij zouden Whooz niet zijn als we dit niet verder zouden willen analyseren. We zijn daarom onze data in gedoken en onderzochten waar in Nederland je deze generaties kunt vinden. Waar wonen de meeste Babyboomers en Millenials bij elkaar? En waar hoef je je als Babyboomer geen zorgen te maken dat je de woorden ‘OK, Boomer’ om je oren krijgt?

In Nederland staat in ongeveer 21% van de huishoudens een Babyboomer aan het hoofd, voor Millenials is dit bijna 18%. Over heel Nederland gezien zijn de Babyboomers dus oververtegenwoordigd. Maar er zijn ook gemeenten te vinden waarin zowel veel Babyboomers als Millenials wonen. Gemeente Maastricht is hierin koploper. Meer dan de helft van de huishoudens bestaat uit deze twee generaties (19% Babyboomers en 35% Millenials).

Vermijd je als Babyboomer liever de confrontatie? Dan kun je het best in de Noord-Hollandse gemeente Bergen gaan wonen. Daar wonen meer dan zes keer zoveel Babyboomers (33%) t.o.v. Millenials (5%). Voor Millenials is Groningen de beste plek. Hier is 43% Millenial en maar 14% Babyboomer.

Botsende Boomers
Benieuwd hoe groot de ‘botsing’ is in jouw gemeente? Hoe roder de gemeente, hoe groter de botsing.

Kaartje clash Boomers en Millenials


Meer weten over verschillende typen (generaties) consumenten?

Stuur ons een bericht

Meer artikelen
-----