Data Dokter: Coronadiagnose voor jouw winkelnetwerk

datadokter retail in quarantaine

Consumentengedrag is onpeilbaar, de veranderende wereld heeft natuurlijk impact op het gedrag van jouw klanten en is tegelijkertijd altijd al aan veranderingen onderhevig.

De transitie van offline naar online, crisissen en nieuwe technologieën zijn in de afgelopen jaren door zelfbenoemde goeroes al vaker uitgelicht om te vertellen dat je je winkels opnieuw moet inrichten, je assortiment moet aanpassen en op nieuwe plaatsen winkels moet openen of sluiten of zou moeten uitbreiden. Allemaal meningen en vraagstukken waar je als retailer iets mee moet doen.

Maar wat? En wanneer?

Eigenlijk is het best simpel. Tenminste, als je genoeg gedrag hebt vastgelegd van je klanten. Oftewel als je data verzameld hebt. Dan kun je namelijk goed vergelijken en vaststellen wat die verandering nu is en wat je ermee moet doen.

Nu te snel reageren en zomaar lukraak winkels sluiten is een slecht idee, zoals dat ook al een slecht idee was toen online opkwam. Het beste is eigenlijk om een zogeheten greenfield analyse te doen waarbij je eigenlijk doet alsof je nog helemaal geen winkels hebt en op basis van aanwezigheid van jouw doelgroepen, het marktpotentieel en de concurrentiedruk opnieuw gaat kijken met welk winkelnetwerk je de meest optimale distributie en opbrengsten hebt.

Wanneer moet je nu een analyse op je winkelnetwerk doen?

  1. Als je groei ambities hebt, of je nu een gevestigde retailer bent of een starter, in beide gevallen belangrijk omdat je je een opening op de verkeerde plek niet kunt veroorloven.
  2. Bij grote veranderingen in de markt, op economisch, technologisch of concurrentieel vlak.
  3. Behouden van je netwerk vergt kritisch kijken naar de performance ervan.

Als je je herkent in een van bovenstaande motivaties kijken wij graag samen met je naar de mogelijkheden om je winkelnetwerk door te lichten. 

Meer weten?

Stuur ons een bericht

Meer artikelen
-----