Data Dokter: Proof of Concept

whooz-datadokter-poc


In de blog “Retail moet naar de dokter” schreven we over de kwakkelende retailbranche en vroegen daarin wat jij zou doen: blijf je wachten tot je business aantrekt of erken je dat je ziek bent en ga je naar de (data) dokter voor advies en een recept? Vorige maand schreven we over de sanity check. Deze maand geeft Ed tips voor een waardevolle Proof of concept.

Het Data Dokter recept:

  • Doe een sanity check op je data huishouden
  • Zoek een dokter die data in zijn DNA heeft, die weet waar hij over praat 
  • Check of hij andere zieken ook heeft geholpen 
  • Volg zijn recept op, slik het middel dat hij voorschrijft en kijk of je je beter voelt (doe een Proof of Concept)
  • Gebruik meer van het recept als het werkt, gooi het weg als niet werkt en zoek een nieuwe dokter

Proof of Concept

Door het grote en complexe aanbod aan marketing data wordt het voor veel beslissers steeds moeilijker om te onderbouwen welke investeringsbeslissing de juiste is. Starten met een nieuwe methodiek is geen kleinigheid. In de meeste gevallen is een grote investering in zowel geld als tijd vereist om de gewenste technologie in de dagelijkse processen in te passen.

Vaak blijkt pas achteraf dat de verkeerde data is gekozen. Uit een recente studie  van Experian blijkt dat 40% van de ondervraagde marketeers aangeven dat een verkeerde data keuze in het verleden de voornaamste reden is geweest waarom de uitrol van hun marketing strategie niet is geslaagd. Reden te over om je zo goed mogelijk te oriënteren vóór de aanschaf.

In zo’n oriëntatie proces wordt door data leveranciers steeds vaker de mogelijkheid geboden tot een Proof of Concept. Dit is een periode waarin de klant vrijblijvend of bijna vrijblijvend kennis kan maken met de data, voordat hij of zij tot een aankoopbeslissing dient over te gaan. Dat klinkt fantastisch natuurlijk, eerst ervaren of de data geschikt is voordat je overgaat tot een lange termijn financieel commitment. Het is echter wel van belang dat in de Proof of Concept periode de maximale oriëntatie-waarde gerealiseerd wordt. Anders heb je niets gewonnen en alleen tijd verloren. De volgende 7 tips helpen bij het realiseren van een goede Proof of Concept:

7 tips voor een waardevolle Proof of Concept

  1. Maak van de Proof of Concept een test! De bedoeling van een Proof of Concept is niet dat je de eerste maanden korting krijgt maar vooral dat je in deze periode uitvindt of de marketing data voorziet in de behoefte. Maak dus veel en intensief gebruik van de data, zorg dat er een testeigenaar is en laat deze tijdig evalueren met de organisatie.
  2. Korte implementatie: Een Proof of Concept periode is meestal 3 maanden. Om zo’n periode waardevol te laten zijn, dient de implementatieperiode kort te zijn in verhouding tot die 3 maanden. Anders wordt teveel tijd aan de potentieel verkeerde data verloren.
  3. Definieer een test-doel: het doel waarvoor marketing data wordt aangeschaft, is om communicatie processen effectiever en/of efficiënter te maken. Aan het eind van de test moet dan ook te zien zijn in welke mate dit doel is gerealiseerd. Het is belangrijk de volgende 4 dingen te formaliseren:
    a. Zorg dat aan het begin van de testperiode is omschreven wat het test-doel is. 
    b. Zorg dat je kunt meten of je dit doel aan het realiseren bent. 
    c. Zorg dat je definieert wanneer de test een succes is. 
    d. Concretiseer vooraf de volgende stap in het geval dat de test een succes is en ook wanneer dit niet het geval is. Zorg ervoor dat alle stakeholders vooraf op de hoogte zijn van deze volgende stap.
  4. De ROI valkuil: Het is verleidelijk om de geleverde marketing data direct in te zetten voor activiteiten die geld opleveren. Echter, het is niet verstandig om de beslissing te baseren op de resultaten van bijvoorbeeld ad-hoc campagnes die met behulp van deze data zijn uitgerold. Bijna altijd is de Proof of Concept periode relatief kort, wat betekent dat de hoeveelheid marketing campagnes die je hiermee kunt begeleiden beperkt is. Derhalve is het risico dat een toevallig campagneresultaat de beslissing beïnvloedt, te groot. Het is verstandig voor wat betreft de aankoopbeslissing bij de eerder geformuleerde testdoelen te blijven.
  5. Zet de vervolgstap op basis van de testuitkomsten: Een goede Proof of Concept heeft een begin en een eind. Het eind is de evaluatie van de test. Als op basis van de uitkomsten van de test vervolgstappen moeten worden gemaakt, dienen die realiseerbaar te zijn ongeacht het resultaat van de test. Dus een succesvolle test dient vloeiend over te kunnen gaan in een uitrol van het systeem. Bij een niet-succesvolle test dient het beëindigen van de samenwerking eveneens eenvoudig te zijn
  6. Committeer je niet te vroeg: Sommige Proof of Concept overeenkomsten hebben de bepaling dat er automatisch een licentieovereenkomst ingaat als de klant niet tijdig aangeeft het gebruik niet te willen verlengen. Zo´n passage hoort niet thuis in een Proof of Concept. Immers, je bent nog aan het testen. Bij een niet-succesvolle test heb je dus het recht te stoppen met het gebruik van de data.
  7. Als het niks kost is het niks waard: Een gratis Proof of Concept klinkt vaak heel aantrekkelijk. In de praktijk leidt dit er echter vaak toe dat de testperiode wordt gebruikt voor andere zaken die “meer prioriteit hebben” (lees: waar meer geld mee is gemoeid). Het is zinvol om aan een Proof of Concept periode een kosten- of opbrengstenplaatje te koppelen, om daarmee de focus op de test te houden.

Een data investering neemt net als het proberen van een recept altijd een risico met zich mee. Je weet immers nooit precies wat de bijwerkingen zullen zijn. Een groot aantal valkuilen of bijwerkingen is echter eenvoudig te vermijden door een verstandige keuze van aanbieders, een efficiënt of begeleid selectieproces en een zorgvuldige wijze van evalueren. Proof of Concepts zijn een uitstekende manier om te kijken of een middel werkt voor jouw organisatie. Aan jou de taak om de testfase zorgvuldig in te richten. Met de juiste richtlijnen kan dit jouw organisatie veel geld en ergernis besparen. Als de Proof of Concept succesvol is, heeft jouw organisatie het recept voor succes in ieder geval gevonden.

 De wereld is sneller geworden door internet, zorg dat jij ook sneller besluit en schakelt, dat redt levens!

Ook een afspraak maken met de Data Dokter?

  Stuur ons een bericht

Meer artikelen