Data Dokter: Sanity Check

whooz-datadokter-sanity-check
Vorige maand trokken we de parallel tussen de heersende pandemie en de uitdagingen in de non-food retailbranche in de blog “Retail in quarantaine”. Het recept luidde als volgt:

  • Doe een sanity check op je data huishouden, hoe kun je met hulp van bijvoorbeeld de Whize Shopping segmentatie jouw business boosten?
  • Zoek een dokter die data in zijn DNA heeft, die weet waar hij over praat 
  • Check of hij andere zieken ook heeft geholpen 
  • Volg zijn recept op, slik het middel dat hij voorschrijft en kijk of je je beter voelt (doe een Proof of Concept)
  • Gebruik meer van het recept als het werkt, gooi het weg als niet werkt en zoek een nieuwe dokter

In deze blog gaan we in op punt 1: De sanity check.

Sanity Check

Je business staat of valt met bruikbare, gezonde data en niet met de hoeveelheid data. Big data is al jaren het toverwoord. Iedereen rolt onder de noemer big data over elkaar heen om te vertellen hoe groot hun database is, hoeveel records per seconde er wel niet bij komen en welke geavanceerde technieken men gebruikt voor opslag en analyse. De Terabytes vliegen je om de oren en geregeld wordt er geroepen: “size does matter!” Bij Whooz geven we graag  toe dat er bijna niets zo leuk is als een grote bak met data waarin je ongelimiteerd op zoek kunt gaan naar statistieken, patronen, verbanden en bruikbare inzichten. En in dat laatste zit voor ons de crux, bruikbare inzichten. Het lijkt namelijk tegenwoordig veel meer te gaan om de techniek en de hoeveelheid dan om de bruikbaarheid van data. En voor ons is data zonder toepassing of een analyse zonder een doel, net zoiets als zomaar een rondje rijden met de auto. Het kan best leuk zijn en geeft misschien ook wel korte termijn plezier, maar het leidt uiteindelijk tot niets.

Navigator

Maar wat maakt data of een inzicht dan bruikbaar of nuttig. Voor ons hangt dat 100% samen met de doelstellingen van een organisatie. Wij zien onszelf niet als zozeer als ‘Data Dokter’, maar meer als navigator die je helpt de juiste richting te vinden en je doel te bereiken. In gesprekken met klanten gebruiken we vaak iets wat we de TomTom metafoor noemen. Wil een navigatie systeem goed kunnen werken dan heeft het vier zaken nodig:

  1. De huidige positie: Waar ben je?
  2. De gewenste eindpositie: Waar wil je heen?
  3. Reisvereisten / restricties (vervoersmiddel, optimalisatie op snelheid, tolwegen toegestaan, etc.): Hoe wil je er heen?
  4. Relevante wegen data: Welke data gebruiken we? Immers voor een auto reis zijn voetpaden irrelevant net als Amerikaanse wegen voor een reis van Amsterdam naar Utrecht.

Pas als aan deze vier voorwaarden is voldaan gaat het apparaat aan de slag en berekent het de beste route. Bij een analysetraject volg ik altijd dezelfde methodologie.

Analysetraject Whooz

It's not the size that matters

Bij het zien van een grote bak met data is de primaire reactie van de gemiddelde data analist om gewoonweg te beginnen met rijden (analyseren) en dan maar te zien waar hij uitkomt. In trajecten met onze klanten proberen we deze neiging te onderdrukken en beantwoorden we eerst samen met de klant bovenstaande vragen en gaan dan pas aan de slag, met als doel het behalen van de doelstelling van de klant. Want alleen op die manier draagt data bij aan wat de klant wil bereiken en bereiken ook wij onze gewenste eindbestemming (een tevreden klant).

En zo gebeurt het wel eens dat een klant de beschikking heeft over de meeste uitgebreide logs van wat klanten allemaal doen op hun website, miljoenen records per dag van feitelijke gedragsdata van consumenten. Het liefst zouden we zo’n dataset dan oppakken, inlezen in onze systemen en dagenlang op zoek gaan naar leuke feitjes en statistieken. Maar als de doelstelling van de klant ook ingevuld kan worden met twee Excel sheets en een tekst file uit het CRM systeem, dan doen we dat.

Data is immers slechts nuttig en relevant als het bijdraagt aan de te behalen doelstelling en anders is het feitelijk niets meer dan een verzameling van nullen en eentjes, hoe mooi big de data ook is. Vandaar ons credo: Data, it’s not the size that matters, but what you do with it.

Volgende maand: Coronadiagnose voor jouw winkelnetwerk

 Ook een afspraak maken met de Data Dokter?

  Stuur ons een bericht

Meer artikelen
-----