De beste wensen voor je!

De beste wensen

Leuke, nuttige en prettige tradities zijn een verrijking voor onze samenleving; zo ook de traditie van de beste wensen voor het nieuwe jaar. In het algemeen heel onlogisch, niet relevant en totaal ongemeend in veel gevallen. En toch houden we ervan allemaal en doen we ook mee. We wensen geluk, vrede, gezondheid, voorspoed, rijkdom, nieuwe baan, carrièrestap, relaties, kinderen….

Eigenlijk zaken die je andere mensen, zeker degenen die dichtbij je staan, dagelijks zou moeten wensen en al zeker niet met een kaartje of appje. Er zijn een paar redenen waarom dit toch zo populair is en blijft:

  • We horen niets dan goed over en voor onszelf en de mensen om ons heen
  • We voelen ons goed door te laten zien hoeveel we hebben ontvangen
  • We staan in de periode van kerst en nieuw jaar meer dan gemiddeld open voor dit soort boodschappen

Alles bij elkaar genomen gaat het dus om relevantie; wanneer we iemand zich goed laten voelen, onszelf goed voelen en open staan voor de boodschap zijn we “in”, rennen we naar de brievenbus en openen met veel enthousiasme de brieven. Wanneer heb jij voor het laatst opgetogen en in spanning een commercieel voorstel uit de brievenbus gehaald of in je e-mail gehad?

Hoe zit dat eigenlijk met klant specifieke communicatie via post en e-mail? Wat doe jij ermee in jouw bedrijf? Zorg jij er altijd voor dat je weet aan wie je de boodschap stuurt (wie is je klant), of de boodschap aansluit bij het moment van de klant, dat de tone of voice die van jouw klant is, dat de aanbieding past bij je klant en jou een goed gevoel geeft? Of krijg je nog steeds de opdracht om dat budget op te maken en te zorgen dat er een bepaalde hoeveelheid uitgestuurd wordt?

In mijn e-mail en brievenbus ontbreekt het nogal eens aan relevantie; of eigenlijk altijd. We hebben een nieuw middel maar hebben nog steeds 1 dezelfde boodschap aan alle klanten en schieten op heel Nederland met hagel.

De oplossingen hiervoor zijn natuurlijk simpel:

  • Automatisch blokkering van niet relevante boodschappen per e-mail en post
  • Digitalisering van de oude brievenbus met een slot die alleen opengaat met een QR-code die door de klant verstrekt is (op branche/bedrijf)
  • Boetes voor onjuiste boodschappen op ongevraagde momenten
  • Uitbreiding van het bel-me-niet register naar e-mail en post conform het donor principe van de overheid (je mag niets sturen tenzij je toestemming hebt) 
  • Of gaan we proactief aan de slag en verdiepen we ons in wat de klant echt wil en gebruiken we al onze data en externe databronnen om de klant optimaal te verleiden om bij ons te kopen?

Ik weet wel wat ik zou kiezen... 

Ik wens iedereen een gezond, gelukkig en gesegmenteerd 2017!

Wil je reageren op dit bericht of heb je een vraag?

Stuur ons een bericht

 

Meer artikelen
-----