De Marketing Verspiller

marketing-verspiller

De groei voor bedrijven zit in DMP, de teruglopende resultaten in DMV.

Organisaties zijn vaak zo georganiseerd dat de doelstellingen niet alleen de vooruitgang in de weg staan maar ook nog eens contraproductief en -efficiënt zijn. Ik ga nu al meer dan 10 jaar in de rondte bij marketingafdelingen in allerlei branches, van telecom tot retail, van onlinespelers tot energiebedrijven. En bij bijna allemaal draait De Marketing Verspiller even hard. Wanneer je als directie de Whooz DMV check doet, krijg je een goed beeld van wat je nu eigenlijk verspilt en hoeveel non-doelgroep je kunt schrappen uit je campagnes. Er zijn een hele reeks aan Verspillers te noemen, hieronder de 3 voornaamste:

Verspiller 1.

Marketing krijgt de opdracht om een x aantal nieuwe leads te werven en moet daarvoor een y aantal DM ’s versturen (e-mail of papier). Het doel is dus niet om nieuwe en goede klanten te werven, trouw van betalen, loyaal en super aangetrokken tot het merk. Nee, het doel is om bv. 300.000 mail packs te versturen. Daar gaat het dus flink mis.

Je marketingafdeling haalt zijn doelstelling, maar je hebt 500 bomen te veel verstuurd en een paar duizend mensen geïrriteerd door je boodschap omdat ze non-doelgroep zijn. Whooz schrapt de “nieten” en zorgt voor een adresselectie midden in je doelgroep. Wij zorgen er altijd voor dat je met minder méér bereikt. Een prachtige propositie voor C-level mensen, die niet altijd op directieniveau de aandacht krijgt die het verdient. Minder kosten, minder ergernis bij consumenten en een aanpak die veel beter aansluit bij doelstellingen rond duurzaam en maatschappelijk verantwoord ondernemen.

Verspiller 2.

Een 2e Marketing Verspiller is het online werven van nieuwe klanten, via bannering of andere vorm van advertising. Vaak is het startpunt een mediabriefing of target doelgroep omschreven als ‘gezinnen tussen 28 en 55 jaar’ of ‘ouderen die alleen wonen van 60-85 jaar’. Ga je die online targeten dan kun je daar prachtig een audience voor aan laten maken. Het punt is dat daar half Nederland in valt en daarnaast dat je je richt op dezelfde doelgroep als honderden andere marketeers die ook op buikgevoel doelgroepen definiëren. Je bent dus zeker niet minder geld voor deze ‘gerichte’ campagnes kwijt, terwijl je dit veel effectiever vanuit een analyse standpunt kunt benaderen.

Een simpele analyse op het klantbestand laat dan bijvoorbeeld zien dat je slechts in 3 doelgroepsegmenten of 7 subsegmenten hoge indexen laat zien. Door de koppeling in de online audiences kun je hiermee super ge-target je campagne doen midden in je doelgroep en daarmee met veel minder impressies een succesvolle campagne draaien. Of beter nog; met hetzelfde aantal impressies veel meer leads binnenhalen.

Verspiller 3.

Een 3e Marketing Verspiller zijn de huis-aan-huis looplijsten voor Goede Doelen, energiebedrijven en telecombedrijven. Meestal gaan de medewerkers van een huis-aan-huis bureau gewoon de wijken in en bellen bij alle deuren aan in de hoop dat er a. wordt opengedaan, b. interesse is in het aanbod, c. de bewoners klant worden én d. de kopers niet opzeggen binnen 8 dagen.

Huishoudensegmentatie, zoals de Whize segmentatie, kan ook hier weer een prima en zeer efficiënte oplossing bieden. Al wat nodig is, is een analyse op het succesbestand van vorige door-to-door acties zodat de look-a-likes kunnen worden benaderd. Betekent dat dan dat je andere deuren overslaat? Ja, dat klopt! Maar je besteedt er ook geen tijd aan, want ze kopen waarschijnlijk toch niet of zeggen op binnen 8 dagen. Waste of money, waste of time en nu heb je ineens super gemotiveerde door-to-door mensen want ze scoren veel vaker! We hebben hier diverse mooie cases mee gebouwd die we graag delen.

Duurzaam

In alle gevallen is de analysemethode van Whooz duurzamer; het is altijd minder, minder, minder en levert meer op. Minder poststukken versturen, minder mensen geïrriteerd omdat het niet relevant is, minder deuren om aan te bellen. Marketingbureaus die de campagnes voor jou als opdrachtgever uitvoeren, worden echter vaak gestuurd op volume en niet per se op relevantie. Zaak dus om hier als directie eens grondig zelf naar te kijken en de Marketing Verspilling Check uit te laten voeren door Whooz.

Meer weten?
Neem contact met ons op

Meer artikelen