Als je geen geld hebt, kun je het ook niet uitgeven

euros-freepik

Deze maand wordt bij de meeste mensen het vakantiegeld weer gestort. Vele adverteerders haken hier al weer naar hartenlust op in. Overigens bleek onlangs uit onderzoek dat veel Nederlanders het vakantiegeld helemaal niet gebruiken voor vakantie-uitgaven maar voor heel andere zaken. Bij ons riep dit de vraag op hoe de verschillende doelgroepen hun geld eigenlijk besteden.

Om deze vraag te beantwoorden zijn we met behulp van het CBS Budgetonderzoek en onze Whize data aan de slag gegaan om deze data te vertalen naar bestedingen per huishouden. Uiteraard komen er dan, zeker als je naar absolute bedragen kijkt, allerlei plaatjes uit die begrijpelijk zijn. Onder het motto ‘ je moet wel geld hebben anders kun je het niet uitgeven’ verklaren een aantal van de uitkomsten zich vrij natuurlijk. Eén van de zaken die zeker opvalt is de bestedingen aan levensmiddelen.

Wanneer wij de bestedingen aan levensmiddelen bekijken, zien wij dat nagenoeg elk van onze Whize segmenten ongeveer zo rond de 11% van hun besteedbaar inkomen hieraan besteden. Alleen de groep Jong en Hoopvol besteedt minder, wat op zich logisch is voor alleenstaande jongeren en studenten. Deze krijgen nog vaak levensmiddelen van thuis mee en geven in hun uitgaven vaak voorrang aan andere zaken. Wat wel erg opvalt is dat gezinssamenstelling of leeftijd nauwelijks invloed heeft op het percentage van het besteedbaar inkomen wat aan levensmiddelen besteed wordt.

Whize Diagram-percentages bestedingen levensmiddelenOngeacht het besteedbaar inkomen is het percentage dat aan levensmiddelen wordt besteed voor alle doelgroepen dus nagenoeg gelijk. Echter door de verschillen in welstandsniveau tussen de segmenten  verschillen de absolute bedragen enorm.

Whize Diagram-waarden bestedingen levensmiddelenVanuit andere categorieën bestedingen zien wij ook dat de ‘kwaliteit’ van het gekochte enorm per segment verschilt en dat is direct toe te wijzen aan het besteedbaar inkomen. Als je het niet hebt kun je het ook niet uitgeven speelt daar een grote rol in. Vers, Bio, Gezond, Vis zijn een paar categorieën die uiteraard met het kunnen veroorloven te maken hebben. Voor veel bedrijven zoals retailers zijn dit soort inzichten cruciaal voor het maken van potentieanalyses op klant- en locatieniveau.

Over een paar weken lanceren wij deze data met ruim 300 bestedingscategorieën in een landelijk dekkende database. Zo kunnen wij onze klanten en toekomstige klanten ook kennis laten maken met dit soort inzichten, zodat zij die consumenten kunnen vinden die het geld kunnen en willen uitgeven.

Heb je vragen of wil je meer weten over onze Whize segmentatie en kenmerken?
Neem gerust contact met ons op!

Neem contact met ons op

 

Meer artikelen
-----