Data Dokter: Retail in quarantaine

datadokter retail in quarantaine

Sinds maart zitten we in quarantaine en de food retail plukt daar best mooi vruchten van. De non-food retail echter vele malen minder. Best logisch want als je niet uit eten kunt, ga je op z’n minst wat luxer thuis eten en in ieder geval elke dag!  Daarnaast kun je natuurlijk bij thuiswerken alle kleding dragen die jij wil en schoenen heb je al helemaal niet nodig. En parfum en lichamelijk verzorging kan wellicht thuis ook een ander invulling krijgen….

Wat betekent die quarantaine nu eigenlijk? Veertig (van het franse woord quarante) dagen geen contact met de buitenwereld en dan ben je niet meer besmet, heb je je hersteld en ben je weer klaar om voorwaarts te gaan!
In die veertig dagen kijk je naar jezelf, wat ging er mis waardoor ik besmet raakte, wat kan er beter, wat moet er beter?

Ik zie hier een parallel met de non-food  retailmarkt van de afgelopen jaren. Veel retailers zitten niet veertig dagen maar al jaren gebukt te wachten tot de markt weer aantrekt en komen erachter dat dit niet het geval is. Het is ook geen crisis meer maar een blijvende marktverandering. Wat doe je dan? Blijf je bukken of pas je je aan?

Veel landelijke retailers waren al eerder omgevallen, wat gaat de corona crisis dan teweeg brengen?

Ga je zitten wachten tot je business aantrekt of erken je dat je ziek bent en ga je naar de (data)dokter? In de afgelopen jaren zijn meer dan 30 landelijke retailers omgevallen, best een aantal om aan te nemen dat een epidemie niet zomaar overwaait….van Etam tot V&D, van Halfords tot McIntosh en van Free Record Shop tot aan Vogele; namen die er tientallen, zo niet honderden jaren toe deden. Nederland heeft ongeveer 1000 retail ketens, groot en klein, en telt daarnaast tienduizenden zelfstandig winkeliers die allemaal min of meer door deze blijvende marktverandering op scherp gezet zijn.

We zien nu steeds meer winkels verdwijnen, zowel grote retailers als kleinere spelers. De belangrijkste reden waarom die retailers omvallen, is omdat zij niet snel genoeg hebben onderkend hoe de wereld is veranderd en hoe zij hadden moeten mee veranderen. Het op intelligente wijze verwerken van informatie uit Big Data is de beste manier om die veranderingen te herkennen en te bepalen wat dit voor jou als retailer kan betekenen.

Maar naar welke dokter moet je dan gaan? Consultancy clubs met dikke rapporten en navenante rekeningen of jonge internetgoeroes die niets snappen van de oude retail wetten?

Het recept

Ik zeg: ga naar de Data Dokter. ’t Recept?

  • Doe een sanity check op je data huishouden, hoe kun je met hulp van bijvoorbeeld Whize Shopping segmenten jouw business boosten?
  • Zoek een dokter die data in zijn DNA heeft, die weet waar hij over praat. (Whooz doet dit al meer dan 35 jaar in Nederland ;-)
  • Check of hij andere zieken ook heeft geholpen. We hebben diverse aansprekende klantcases om met je te delen. Bijvoorbeeld Expert, Eyewish, Praxis, DA, ElectronicPartner, Welkoop, KPN Retail, PhoneHouse.
  • Volg jouw specifieke recept op, slik het middel dat er voorgeschreven wordt en kijk of je je beter voelt (doe een Proof of Concept)
  • Gebruik meer van het recept als het werkt, gooi het weg als niet werkt en zoek een nieuwe dokter

De wereld kan snel veranderen, zorg dat jij ook sneller besluit en schakelt, dat redt levens!

Ook een afspraak maken met de Data Dokter?

Stuur ons een bericht

Meer artikelen
-----