Valentijnsdag is doelgroep gerelateerd!

#whoozlovingdata

Wie zijn toch die mensen die zich zo druk maken over Valentijnsdag? Het zal je niet zijn ontgaan dat het vandaag Valentijnsdag is. Dit gebruik is in de jaren 90 overgewaaid van de Verenigde Staten naar Nederland en België. Het is een groot commercieel succes en leidt bij sommige mensen tot hoge stress, omdat ze immers “nog wat moeten doen voor Valentijnsdag”. De prijs van een bosje bloemen is op 14 februari al gauw het dubbele of driedubbele van wat je gewend bent (en trouwens ook helemaal niet origineel) dus alle reden voor stress inderdaad. Maar wij horen om ons heen ook genoeg geluiden van mensen die “er helemaal niet aan doen”. Wie zijn dat dan, die mensen die dat feest zo gemakkelijk naast zich neerleggen?

Hoogste tijd om het Whize orakel te raadplegen. Het blijkt dat verhoogde interesse in Valentijnsdag doelgroep gerelateerd is! Ook weer niet zo onverwacht, want bijna alles is wel doelgroep gerelateerd, maar het leidt toch altijd wel weer tot interessante inzichten als je de data raadpleegt. In onderstaand schema zie je de belangrijkste doelgroepen voor Valentijnsdag.

valentijnsindex

De belangrijkste doelgroepen voor Valentijnsdag blijken de segmenten “Gewoon gemiddeld” en “Plannen en Rennen” te zijn.  Beide segmenten bestaan uit gezinnen met vaak wat jongere kinderen. Het zijn niet vaak éénoudergezinnen en ze zijn van jongere tot middelbare leeftijd.

Valentijnsdag is dus niet de dag waarop stille liefdes elkaar vinden, maar is vooral groot binnen huishoudens waar men al samen is. Een herbevestiging van de liefde die men jaren geleden gevonden heeft. En dat ook nog eens binnen gezinnen waar, naast de stress van Valentijnsdag,  door alle drukte rond werk en kinderen de stress gemiddeld al hoog is. Als we wat ouder worden, gaat de urgentie er wat vanaf en komt Valentijnsdag wat minder aan de orde. Of misschien is dat wel een generatie die zonder Valentijnsdag is opgegroeid en het niet nodig vindt er nu nog aan te beginnen. Niettemin een interessant beeld, segmentatie blijft boeien!

Meer weten?
Neem contact met ons op

Meer artikelen