Whooz voting?

whooz-voting.png

PVV implodeert door gebrek aan doelgroepbinding

De laatste weken laat de PVV een sterke daling zien in de peilingen. Eind januari stond de partij nog op 31 zetels, inmiddels is dit gedaald naar 22. Volgens Whooz wordt dit veroorzaakt door een gebrek aan doelgroepbinding. PVV-stemmers laten zich slecht typeren op basis van klassieke socio-economische en socio-demografische doelgroepkenmerken. Ze zijn dus niet uitgesproken arm of rijk, hoog of laag opgeleid, dan wel jong of oud. De PVV lijkt hiermee een brede stroming Nederlanders aan zich te binden. Dit klinkt positief, maar dit gebrek aan een onderscheidende doelgroep is waarschijnlijk de belangrijkste reden van de huidige dalingen in de peilingen.

Whooz heeft van de belangrijkste politieke partijen bepaald hoe goed de stemmers te typeren zijn op basis van klassieke socio-economische en socio- demografische doelgroepkenmerken. Om dat te kunnen doen is recent kiezersonderzoek onder 6.000 respondenten gekoppeld aan ons doelgroepenmodel Mosaic.

Hoe meer een groep stemmers zich als geheel onderscheidt van overige stemmers, hoe hoger de zogenaamde GINI-coëfficiënt. Hoe minder een groep stemmers zich onderscheidt, hoe lager de GINI-coëfficiënt. Deze score blijkt het laagst voor de PVV, gevolgd door regeringspartij PVDA. De doelgroep van de VVD is het meest geworteld en sterk oververtegenwoordigd bij welvarende en vermogende huishoudens. Deze scores hebben we verwerkt in een dashboard.

De grote gemene deler tussen de PVV-stemmers is niet in doelgroepkenmerken uit te drukken, maar lijkt een gemeenschappelijk gevoel van ontevredenheid te zijn. De vraag is hoe lang zo’n gevoel blijft hangen en hoe trouw de kiezers blijven aan een partij waarmee zij geen socio-economische en -demografische binding hebben. De huidige peilingen tonen aan dat op momenten dat de PVV even minder in de publiciteit is het gevoel afzwakt en het gebrek aan doelgroepbinding de PVV meteen opbreekt. Ook de PVDA heeft de afgelopen jaren vele stemmers verloren door het gebrek aan een duidelijk (doelgroep)profiel. De vraag richting de aankomende verkiezingen is dan ook of de PVV deze tendens kan omkeren of dat het gebrek aan een duidelijke doelgroep leidt tot een verdere implosie van het aantal zetels.

ionderscheidscores politieke partijen.png
Bekijk ook het dashboard met doelgroep profielen van de belangrijkste politieke partijen

Bekijk hier het dashboard


Deze analyse is gemaakt op basis van onderzoek naar verkiezingsthema’s door Citisens. Citisens is een nieuw label van Necker van Naem en gespecialiseerd in toegankelijk én betrouwbaar onderzoek voor publieke organisaties.

Meer artikelen
-----