Het Zorgverzekering Circus

zorgverzekeringscircus.png

Hoera! De vrije markt voor Zorgverzekeringen bestaat 10 jaar en de premies gaan omhoog!

Het gehele jaar ligt het te wachten op ons, bereidt het zich voor op hoe het ons gaat vermaken. Kosten noch moeite worden gespaard, extra lange reclamefilmpjes, bioscoopreclames, krantenadvertenties en online campagnes. Het zorgcircus is weer volledig losgebarsten om ons 6 weken lang te vermaken en overtuigen om over te stappen. Dit jaar met een extra mooie boodschap: alle zorgpremies gaan omhoog!

Maar wie en hoeveel mensen stappen nu eigenlijk over?

Overstappers

Sinds de introductie van het nieuwe marktmodel in 2006 is slechts 30% van de Nederlanders overgestapt. Het eerste jaar stapte maar liefst 19% van de Nederlanders over; een mooie start. Daarna is het steeds teruggelopen naar uiteindelijk 6,3% vorig jaar. Maar altijd is het binnen dezelfde groep van 30% van de Nederlanders gebleven; en in die 30% zitten ook nog overstappers via collectieve contracten dus dat is in principe niet uit eigen keuze.

Uit eerder onderzoek uitgevoerd door Research Now bij ruim 8.000 Nederlandse consumenten blijkt dat vooral de stedelijke jongeren gevoelig zijn voor de bulder campagnes van de zorgverzekeraars. 1 op de 5 tot een kwart stapt over. In dit onderzoek naar switchgedrag is een indeling naar 14 Mosaic groepen gemaakt, het segmentatiemodel dat door Whooz in Nederland in de markt wordt gezet.

De Mosaic groepen Stedelijke Balanceerders, overwegend jonge stedelingen in multiculturele wijken (groep B) en Goed Stadsleven, alleenstaanden en stellen in betere stadswijken (groep D) switchen respectievelijk met 25 en bijna 20 procent het vaakst van ziektekostenverzekering. Op de derde plek staat met 18 procent de groep Kind en Carrière (F). De grote overeenkomst tussen al deze groepen is dat ze allemaal jong zijn.

Landelijk wonende consumenten hebben de minste plannen om te switchen. Dit geldt voornamelijk voor de groep Landelijk Leven (L), een groep van landelijk wonende huishoudens vanwege agrarisch werk of de rust van de natuur. Dit is een traditionele groep consumenten die vaak loyaal is en dus ook aan hun verzekeraar.

Mosaicgroepen en switchgedrag verzekeringen.png

Opvallend is natuurlijk de groep van 70% van Nederlanders die ongevoelig lijken te zijn voor het Zorgverzekering Circus! Hoe gaan we die 70% nu aan spreken om over te stappen? Of wordt het gewoon tijd dat je het hele jaar door mag overstappen, wanneer je dat zelf wil als consument?

Misschien is het een idee om alle “slapende” klanten proactief een nieuw voorstel te doen? En de besparing van de marketing euro’s van het circus dan ten goede laten komen aan de consument.

Deze blog is tot stand gekomen met gegevens van Autoriteit Consument en Markt, Research Now en Whooz Mosaic consumentensegmentatie.

Wil je reageren op dit bericht of heb je een vraag?

Stuur ons een bericht

 

Meer artikelen
-----