Black of Green Friday?

Wat is jouw motivatie?

Black of Green Friday?

Black Friday komt er weer aan en dan gaan veel Nederlanders weer los om (online) zoveel mogelijke mooie deals te scoren. Steeds meer komt er in de vorm van Green Friday ook een tegengeluid waarbij wordt opgeroepen om bewuster en duurzamer te kiezen. Met name kringloopwinkels, zoals Het Goed, proberen consumenten over te halen om goede spullen een tweede kans te geven, zodat een hoop kostbare grondstoffen bespaard worden.

Als doelgroep specialist vroegen we ons bij Whooz af wat de relatie is tussen doelgroepen die op Black Friday volop consumeren en de doelgroepen die regelmatig tweedehands goederen kopen. En wat in dat geval de reden is dat tweedehands gekocht wordt. Is dat uit duurzaamheidsovertuigingen of vooral financieel gedreven? Zoals jullie van ons gewend zijn zochten we het uit.

Black Friday aankopen

Als het gaat om doelgroepen die veel consumeren rondom Black Friday dan zien we dat, zoals we al wisten, in de basis heel Nederland wel van een voordeeltje houdt. Maar als het gaat om grotere bedragen en grotere aantallen aankopen tijdens Black Friday geldt simpelweg dat je geld eerst moet hebben om het uit te geven en dat het online kanaal een sterke rol speelt. Automatisch verwacht je dan dat tijdens Black Friday bovengemiddeld veel besteed wordt door hoogopgeleide huishoudens met een bovengemiddelde welstand met onder andere ook veel tweeverdieners. Dit betreft dan de Whize segmenten E – Stedelijke Dynamiek, F- Gewoon Gemiddeld en I – Plannen en rennen.

Tweedehands aankopen

Voor het bepalen van de doelgroepen die tweedehands aankopen doen hebben we specifiek gekeken naar de aankoop van goederen voor in huis met een nieuwwaarde van minimaal 100 euro. Je ziet dan duidelijk dat de huurders segmenten en de segmenten met een beneden gemiddelde welstand vaker tweedehands aankopen voor in huis doen. Opvallend is dat ook het meest welstandige segment K –Luxe leven oververtegenwoordigd is, al zoekt deze doelgroep daarbij waarschijnlijk ook veel naar antiek. De empty nest-segmenten J - Zorgeloos en Actief en G – Gezellige Emptynesters kopen het minst tweedehands goederen voor in huis. De gezinssegementen F – Gewoon Gemiddeld en I – Plannen en Rennen die veel online aankopen doen (al dan niet rond Black Friday) scoren ook duidelijk onder het gemiddelde.

segmentverdeling-tweedehands-aankopen.png


Motivatie tweedehands aankopen

Extra interessant wordt het als we het tweedehands aankoopgedrag kruisen met de motivatie waarom mensen tweedehands kopen. Sommige doelgroepen kopen deels uit noodzaak tweedehands goederen omdat ze minder te besteden hebben. Met betrekking tot Green Friday is vooral interessant welke doelgroepen vooral tweedehands kopen vanwege het milieu. Als we dit afzetten ten opzichte van de eerdere analyse van tweedehands aankopen (goederen voor in huis met een nieuwwaarde van minimaal 100 euro) dan ontstaat onderstaand beeld.

grafiek-motivatie-2ehands-vs-milieumotivatie.png

De twee segmenten die relatief jong en stedelijk zijn B – Jong en Hoopvol en E – Stedelijke Dynamiek scoren bovengemiddeld op tweedehands aankopen en hebben een hoge motivatie om dit voor het milieu te doen. E- Stedelijke Dynamiek is hierin het meest idealistisch wat goed past bij resultaten die we voor deze doelgroep in andere onderzoeken rondom duurzaamheid zien. Het welvarende emptynest segment J – Zorgeloos en Actief koopt maar weinig tweedehands goederen maar als ze dat doen is het milieu een sterke motivatie. De minder welstandige doelgroepen A – Dromen en Rondkomen en C – Volks en Uitgesproken kopen het vaakst tweede hands goederen voor thuis, maar het milieu is daarin maar beperkt de motivatie. Zij willen op deze manier voornamelijk wat geld besparen. Het milieu is het minst van invloed op het tweedehands koopgedrag van de oudere doelgroep D – Bescheiden ouderen. De gezinssegmenten F – Gewoon Gemiddeld en I - Plannen en Rennen scoren iets beneden gemiddeld als het gaat om het milieu als motivatie voor tweedehands aankopen.

Conclusie Black en Green Friday

Green Friday is bedoeld als duurzame tegenhanger voor Black Friday waarmee bedrijven vooral koopwoede van huishoudens proberen aan te jagen. Als we kijken naar de doelgroepen die op Black Friday waarschijnlijk het meest actief zullen zijn dan lijkt eigenlijk alleen segment E – Stedelijke Dynamiek echt gevoelig voor de Green Friday boodschap. Deze koopt immers al bovengemiddeld vaak tweedehands goederen, waarbij milieu ook een sterke motivatie vormt. Met name deze doelgroep is dus wellicht met de Green Friday boodschap over te halen om vooral ook tijdens Black Friday bewuste keuzes te maken. De qua online shopping zeer actieve gezinssegmenten F - Gewoon Gemiddeld en I – Plannen en Rennen lijken minder gevoelig voor de Green Friday boodschap en zullen zich waarschijnlijk ook dit jaar weer volop storten op alle verleidingen van Black Friday.

Klantcase Het Goed

Bekijk ook de case van kringloopwarenhuis Het Goed. Daarin lees je onder andere hoe de samenwerking tussen Het Goed en Whooz, via verbeterd inzicht in klanten en locatiepotentie, heeft geleid tot het mogelijk maken van het openen van een nieuwe Het Goed vestiging.