vernieuwde
segmentatie

Veranderende samenleving vraagt om vernieuwde doelgroepsegmentatie

In een wereld die versneld verandert, is continu klantinzicht het meest effectieve kompas voor dienstverleners. Een veranderende samenleving heeft immers ingrijpende gevolgen voor het consumentengedrag. En dus gevolgen voor de manier waarop marketeers hun doelgroepen resultaatgericht kunnen benaderen.

Om deze reden lanceerden wij op 14 februari 2019 een nieuwe generatie van onze Whize-doelgroepsegmentatie.

Noodzakelijke en gewenste ontwikkeling

Ongeveer iedere zeven jaar brengen wij een nieuwe generatie doelgroepsegmenten uit in indeling, naamgeving en beschrijving. Inmiddels is het alweer zes jaar geleden dat wij de laatste versie van onze segmentatie in de markt zetten onder de naam Mosaic Huishouden 2012.

Door het groeiend aantal alleenstaanden, de vergrijzing, de verstedelijking, het stijgende opleidingsniveau en de snelle veranderingen in consumententechnologie en online gedrag was de volgende generatie doelgroepsegmenten noodzakelijk. Bovendien past deze vernieuwing bij het ambitieuze en innovatieve karakter van Whooz en de wensen van onze klanten.

Nieuwe bronnen en methodieken

Nieuwe (aanvullende) en bestaande bronnen vormen samen de meest recente registratiedata en marktonderzoekgegevens en in combinatie met de meest innovatieve methodieken zijn we in staat nóg betere doelgroepsegmenten te creëren en te beschrijven.

Onze achterliggende data is continu in beweging en dit is ook altijd zo geweest. Wij werken ieder kwartaal de achterliggende data van de segmentatie bij, zodat deze altijd up-to-date is. Deze werkwijze zal ook in de toekomst niet veranderen. Uiteraard voldoen al onze brondata, processen en procedures aan alle eisen van de Algemene verordening gegevensbescherming (AVG).
Wil je meer of andere informatie?

Neem contact met ons op
Of lees hieronder verder

Nieuwe generatie

vw-golf-generation-11

Feitelijk delen wij Nederland opnieuw in op basis van alle veranderingen die uit de data komen en maken wij hier nieuwe segmenten en subsegmenten van. We geven vervolgens deze segmenten ook nieuwe benamingen, die de komende jaren gebruikt gaan worden. Zie dit proces maar als een nieuwe generatie Golf...

Lees verder »

Nederland vergrijst

N_VergrijsdeEenvoud-sub

Ons land groeit en vergrijst en dat is duidelijk terug te zien in onze data. In het jaar 2000 was het aantal inwoners van 65 tot 80 jaar ruim 1,6 miljoen. In 2012 waren dat 2 miljoen inwoners en in 2018 is dat aantal gestegen naar ruim 2,4 miljoen. Het aantal inwoners van 80 jaar en ouder is ten opzichte van 2012 met 13% gestegen....

Lees verder »

Oude generaties

oude-generaties

Net als bij onze vorige generaties wordt elk (sub)segment beschreven en gevisualiseerd en krijgen ze nieuwe benamingen. Wie herinnert zich nog de subsegmenten ‘Rustende Rijnreiziger’ en ‘Slimme Solisten’ uit 1994 of ‘De Knokkers’ en ‘Mini Macho’s’ uit 2006? Ook zo benieuwd naar de nieuwe namen?...

Lees verder »