SEGMENT D

Goed Stadsleven

Whize Segment D - Goed Stadsleven
"Het is zo fijn om alle voorzieningen zo dicht bij huis te hebben: sportclubs, winkels, cafés..."

Ze hebben het vrije leven, de hoogopgeleide singles en samenwonenden van het segment Goed Stadsleven. Ze wonen in een fijn appartement in de grote(re) binnensteden en met alle voorzieningen op een steenworp afstand: de bioscoop, de winkels en de gezellige cafés. Sommigen studeren nog (deeltijd) en anderen zijn juist druk met hun werk. Zij timmeren stevig aan de weg of hebben al een mooie carrière opgebouwd.

Goed Stadsleven

Michelle (34) werkt als leidinggevende op een reclamebureau en volgt daarnaast de deeltijdstudie Communicatie. “Ik wilde een andere richting op, meer creatief bezig zijn. Na mijn studie mag ik bij dit reclamebureau van functie veranderen. Ideaal! Het is een superleuk bureau en ook fantastisch gelegen. Vlak bij mijn huis en midden in de binnenstad. Ik vind het gezellig om na mijn werk met vrienden te borrelen in de stad, in het weekend met mijn vriend een leuke club te bezoeken en op een zaterdagmiddag samen door de stad te banjeren en op een terrasje te zitten. Mijn vriend wil graag bij mij intrekken, maar ik weet nog niet of dat zo’n goed idee is. Daar is mijn koopwoning eigenlijk net te klein voor. Maar verhuizen? Ik woon hier juist nog niet zo lang en de plek is goed, ik heb alle voorzieningen dicht bij huis. Sportclubs, winkels, cafés ... Ik geniet van het echte stadsleven!”

Demografische kenmerken

De mensen van Goed Stadsleven variëren sterk in leeftijd, maar is over het algemeen alleenstaand of anders samenwonend. Als ze nog alleen zijn, hebben ze vaak het plan om binnen een jaar samen te wonen of te trouwen. Grote kans dat ze dan weer verhuizen. Ze zijn hoog of wetenschapschappelijk opgeleid, maar het inkomensniveau verschilt erg. Sommigen studeren en/of werken part-time, anderen hebben een fulltime baan. Bussen en trams stoppen praktisch voor de deur, dus een auto hebben ze vaak niet nodig.

Ze wonen in een appartement (vaak hooguit 90m²) in de binnensteden van Amsterdam, Den Haag en Utrecht of in de drukkere randgemeenten zoals Rijswijk en Haarlem. De woning is koop of eventueel van de particuliere verhuur. De mensen van Goed Stadsleven wonen redelijk dicht op elkaar, maar vinden hun rust in huis. De woningen zijn over het algemeen modern ingericht met een ruime (lounge)bank, comfortabele fauteuils en bijdetijdse accessoires van bijvoorbeeld de Bijenkorf. In de omgeving zijn tal van voorzieningen te vinden. Voor groen moeten ze naar de stadsparken, maar scholen/universiteiten en grotere winkelcentra zijn dichtbij.

Lifestyle

Hun boodschappen doen ze bij Albert Heijn of een biologische winkel. Soms gaan ze ook uit eten of bestellen ze een pizza voor thuis. Als het koopavond is, gaan ze graag de stad in en bezoeken ze winkels als Zara en Mango. Ze gaan niet per se voor dekoopjes, want op de deur zit een NEE/ NEE-sticker. Ook duiken ze soms het café in, brengen ze een bezoek aan de bioscoop of gaan ze sporten. Op vakantie kiezen ze vooral voor avontuurlijke en culturele reizen in bijvoorbeeld Zuidoost-Azië. Goed Stadsleven besteedt weinig tijd aan televisie en radio. Dagbladen en tijdschriften zijn iets meer in trek; op het nachtkastje liggen bijvoorbeeld Elle, nrc.next en Men’s Health. Internet zetten ze vooral aan om video’s te bekijken, LinkedIn bij te houden en het bezoeken van huizensites zoals Funda. Vaak doen ze dit zowel op hun iMac als op de smartphone.

Mentaliteit

Ze staan nog lekker vrij in het leven, de mensen van Goed Stadsleven. Ze kunnen alle kanten uit en doen dat ook graag. Ze binden zich ook nog niet aan een vaste stek, wie weet waar ze na hun studie, in hun volgende baan of met hun (toekomstige) partner terechtkomen. Ze hebben hun intellectuele denkniveau mee en weten dat ze nu moeten genieten. Toch zullen ze die onafhankelijkheid graag houden; zo staan ze nu eenmaal in het leven.

Subsegmenten

Segment D % Subsegment Beschrijving %
Goed Stadsleven     7,7 D11 Digitale Appartementseigenaren 2,8
D12 Binnenstedelijke Singles 1,7
D13 Particuliere Stadshuurders 0,8
D14 Karakteristieke Stadsbewoners 1,2
D15 Stedelijke Professionals 1,2


Overige Whize Segmenten

A - Jonge Digitalen F - Kind en Carrière K - Elitaire Topklasse
B - Stedelijke Balanceerders G - Sociale Huurders L - Landelijk Leven
C - Samen Starten H - Rijpe Middenklasse M - Welverdiend Genieten
D - Goed Stadsleven I - Vrijheid en Ruimte N - Vergrijsde Eenvoud
E - Modale Koopgezinnen J - Gouden Rand