SEGMENT J

Gouden Rand

Whize Segment J - Gouden Rand
"Voor mij heeft het leven wel een gouden randje, ik geniet volop van alle mogelijkheden die we hebben."

Het leven van het segment Gouden Rand heeft een gouden randje. Ze hebben het financieel goed op orde, bezitten een ruime twee-onder-één-kapwoning of vrijstaand huis en wonen in duurdere gemeenten zoals Laren en Bunnik. Ze zijn getrouwd en hebben in sommige gevallen nog thuiswonende kinderen. Kortom, de Gouden Rand behoort tot de hogere sociale klassen in Nederland.

Gouden Rand

Jan-Willem (47) heeft het prima voor elkaar. Hij werkt tegenwoordig nog maar veertig uur per week, dat was voorheen wel anders. “Een paar jaar geleden maakte ik nog wel eens weken van vijftig, soms zestig uur. Dat moet ook wel als je een bedrijf wilt opbouwen. Nu ik een financieel directeur heb aangesteld, heb ik zelf iets meer de handen vrij. Ik wilde ook wel eens gaan genieten, vooral van alle mogelijkheden die we immers zelf hebben gecreëerd. Nu ben ik samen met mijn beste vriend aan het golfen en in het weekend sta ik met mijn vrouw op de tennisbaan. Ook kan ik weer wat vaker uit eten en iets leuks doen met mijn zoon en dochter. Voor mij heeft het leven wel een gouden randje, ja.”

Demografische kenmerken

De Gouden Rand is getrouwd en gemiddeld tussen de 45 en 75 jaar oud. Ze hebben één tot drie kinderen, meestal van 6 jaar of ouder. In sommige gevallen wonen de kinderen al op zichzelf. De Gouden Rand bestaat uit hoogopgeleide, vaak universitair geschoolde mensen. Ze werken full-time als leidinggevende of hebben een bedrijf aan huis. Ze hebben meestal twee auto’s. De Gouden Rand verdient goed en behoort tot de twee hoogste sociale klassen van Nederland.

De Gouden Rand woont in ruime tweeonder-één-kapwoningen en vrijstaande woningen (minimaal 136 m²), in de duurdere gemeenten van Nederland, zoals Rozendaal, Laren, Bunnik, OuderAmstel en de Utrechtse Heuvelrug. De woningen zijn recent gebouwd of juist in de jaren twintig/dertig. Redelijk in de buurt bevinden zich de winkels voor de dagelijkse boodschappen; een school ligt nog dichterbij.

Lifestyle

De mensen van de Gouden Rand leiden een leven waarin geld rolt. Ze houden van golfen, ze gaan graag op vakantie binnen en buiten Europa en ze hebben een bovenmatige interesse in financiën en beleggen. Ze hebben ook zelf obligaties, aandelen of opties. Verder tennissen ze graag, skiën ze en houden ze ervan om met een zeil- of motorboot de plassen op te gaan. Ze geven redelijk veel middelen uit aan boodschappen en kopen die (online) bij Albert Heijn. Ze bezoeken ook geregeld een restaurant. Favoriete kledingmerken van de Gouden Rand zijn bijvoorbeeld Gaastra en Marc O’Polo. Ze hebben diverse aanschafplannen, maar denken ook aanvoldoende financiële reserves om eerder te kunnen stoppen met werken. De Gouden Rand denkt echter niet alleen aan zichzelf; ze steunen geregeld een goed doel zoals Artsen zonder Grenzen. De Gouden Rand heeft vaak twee abonnementen op nationale en regionale dagbladen, zoals Het Financieele Dagblad, de Volkskrant en de Gooi- en Eemlander. Geliefde tijdschriften zijn onder meer Golfers Magazine, LINDA. en de Waterkampioen. De radio staat af en toe aan, meestal afgestemd op BNR Nieuwsradio of NPO Radio 2. Televisie kijken doet de Gouden Rand niet veel, internetten iets meer. Ze boeken dan bijvoorbeeld een vakantie of kopen boeken of tijdschriften via het internet.

Mentaliteit

Het zijn intellectuele mensen van de Gouden Rand. Ze hebben bewezen competenties en zetten die ook graag in om een beter leven voor zichzelf en anderen te creëren. Ze weten wat het leven te bieden heeft en zien ook dat je hard moet werken om ergens te komen. Ze zijn zakelijk ingesteld, maar genieten wel van het gezinsleven.

Subsegmenten

Segment J % Subsegment Beschrijving %
Gouden Rand   5,2 J34 Welvarend en Vrijstaand 2,0
J35 Rijke Rijtjes 1,7
J36 Comfortabele Stellen 1,5


Overige Whize Segmenten

A - Jonge Digitalen F - Kind en Carrière K - Elitaire Topklasse
B - Stedelijke Balanceerders G - Sociale Huurders L - Landelijk Leven
C - Samen Starten H - Rijpe Middenklasse M - Welverdiend Genieten
D - Goed Stadsleven I - Vrijheid en Ruimte N - Vergrijsde Eenvoud
E - Modale Koopgezinnen J - Gouden Rand