SEGMENT A

Jonge Digitalen

Whize Segment A - Jonge Digitalen
"Internet is een belangrijk deel van mijn dagelijkse leven. Van het zoeken naar een baan,  het spelen van games tot e-mailen  en bijwerken van social media."

De Jonge Digitalen doen een opleiding, werken part-time of zijn werkzoekend. In alle gevallen hebben ze genoeg tijd om op internet te surfen: of dat nu gaat om het opzoeken van informatie voor essays, het bijhouden van social media of het inschrijven op datingsites. Ze spelen ook met regelmaat games en chatten met vrienden. Dit kan zowel op de computer als via hun smartphone zijn.

Jonge Digitalen

Timo is 24 jaar en woont alleen in een huur-appartement in het centrum van Delft. “Momenteel ben ik even gestopt met mijn studie, omdat ik een andere richting wil kiezen. Ik was begonnen aan een opleiding Commerciële Economie, maar wil waarschijnlijk switchen naar Technische Informatica. Ik wil meer met de computer bezig zijn, ik merk dat ik daar affiniteit mee heb. Wat ik nu de hele dag doe? Ik zoek op internet naar vacatures voor parttime banen, omdat ik pas in september weer kan instromen. Verder speel ik veel online games, maar mijn vriendin trekt me ook regelmatig mee de squashbaan op of de stad in. Even de zinnen verzetten. Ik wil namelijk echt graag weer aan de slag, bouwen aan mijn toekomst!”

Demografische kenmerken

De Jonge Digitalen variëren sterk in leeftijd: het merendeel is jonger dan 30 jaar. Ze wonen meestal alleen en hebben nog geen kinderen. Sommige Jonge Digitalen hebben wel al een kind en wonen dan samen. Het opleidingsniveau van de Jonge Digitalen verschilt sterk: van laag tot universitair. Ze hebben nog geen full-time baan en daardoor een beneden modaal tot 1,5 keer modaal inkomen. Er staat ook geen auto voor de deur; meestal reizen ze met het openbaar vervoer. Recent zijn de Jonge Digitalen verhuisd naar een huurappartement of eventueel een tussenwoning van maximaal 90 m² in de grotere studentensteden, zoals Groningen, Delft, Wageningen, Den Haag, Leiden en Nijmegen. De appartementencomplexen en woningen zijn gebouwd tussen 1945 en 1969. In de buurt bevinden zich tal van voorzieningen: scholen, universiteiten en ook diverse winkelcentra. Overigens verwacht een deel van de studerende Jonge Digitalen na het behalen van hun diploma naar een iets grotere huurwoning te verhuizen.

Lifestyle

In hun vrije tijd is zijn zij veel op het internet te vinden: hun e-mail controleren, social media bijwerken, streaming video’s kijken en bijvoorbeeld games spelen. De Jonge Digitalen hebben zowel thuis als op de studie internettoegang; vaak zit er ook een smartphone in de broekzak. Verderkijken ze naar zenders als MTV en Comedy Central en luisteren ze naar (online) radiozenders als Slam!FM. Dagbladen en huis-aan-huisbladen bekijken ze niet (NEE/NEE-sticker), laagdrempelige magazines iets meer: van de Glamour tot de Mens Health. Verder drinken ze graag een Corona of Red Bull in de kroeg, bezoeken ze de bioscoop of gaan ze dansen in een discotheek. Als ze een bijbaan hebben, is dat ook meestal in de horeca. Af en toe gaan ze naar een popfestival, Walibi of bijvoorbeeld met de trein naar een hostel binnen Europa. Ondanks een beperkt budget houden ze wel van een goede verzorging. Aankopen doen ze bij winkels als Footlocker en The Sting. Aan boodschappen geven ze niet veel uit: gemiddeld minder dan 50 euro per week. Elektronische artikelen zoals games, telefoons en computeronderdelen kopen ze weer wel graag.

Mentaliteit

Mentaal staan de Jonge Digitalen redelijk sterk in hun schoenen. Ze hebben nog niet veel te besteden, maar weten wat er in de wereld te koop is. Ze halen hun informatie snel en handig van internet. Daarnaast komen ze genoeg achter de computer vandaan; ze houden ervan om hun contacten te onderhouden.

Subsegmenten

Segment A % Subsegment Beschrijving %
Jonge digitalen 10,6 A01 Studentenvrijheid 2,0
A02 Online Starters 1,8
A03 Digitale Singles 4,0
A04 Oudere Jongeren 2,8


Overige Whize Segmenten

A - Jonge Digitalen F - Kind en Carrière K - Elitaire Topklasse
B - Stedelijke Balanceerders G - Sociale Huurders L - Landelijk Leven
C - Samen Starten H - Rijpe Middenklasse M - Welverdiend Genieten
D - Goed Stadsleven I - Vrijheid en Ruimte N - Vergrijsde Eenvoud
E - Modale Koopgezinnen J - Gouden Rand