Segment E

Modale Koopgezinnen

Whize Segment E - Modale Koopgezinnen
"Door ons gezinsleven kom ik eigenlijk nooit toe aan een middagje winkelen; daarom bestel ik veel voor onszelf en de kinderen online."

Een betaalbare koopwoning, opgroeiende kinderen en een middenklasse auto voor de deur. Het zijn de Modale Koopgezinnen waar het hier om gaat. Soms is er zelfs nog een baby onderweg. Bij dit segment staat het gezinsleven dan ook centraal en dat uit zich op veel manieren. Van de kinder- en mammatijdschriften die op de deurmat vallen tot de uitstapjes naar pretparken, de aanwezigheid van spelcomputers en de aankopen via internet voor het gemak en de tijdsbesparing.

Goed Stadsleven

Mandy (32 jaar) heeft een huis vol gezelligheid: een man, een zoon en een tweede op komst. “Heerlijk, ik kan niet anders zeggen, we doen veel leuke dingen met elkaar. Misschien dat we nog een keer verhuizen nu ons gezinnetje groter wordt, maar daar moeten we dan eerst wel voor sparen. Ik ben allang blij dat we een ruime auto hebben en in een kindvriendelijke buurt wonen. We hoeven nergens voor te reizen. Ik kom alleen af en toe tijd te kort, bijvoorbeeld om fatsoenlijke winterkleding voor onze zoon te kopen. Maar, met dank aan internet bestel ik die gewoon ’s avonds vanaf de bank online.”

Demografische kenmerken

De samenwonende/getrouwde ouders van de Modale Koopgezinnen zijn circa 30 tot 50 jaar en hebben thuiswonende kinderen (meestal niet ouder dan 12 jaar). Het inkomen is modaal of iets daarboven. Ze volgden een middelbare tot hoge opleiding en de kostwinner vervult nu een full-time functie. Bijvoorbeeld in de techniek of detailhandel (zowel leidinggevend als niet leidinggevend). Ze hebben minimaal één (lease)auto.

De Modale Koopgezinnen wonen in gezinsrijke gemeenten, zoals Almere, Den Helder, Urk, Tilburg en Leeuwarden. Vlak bij liggen een klein winkelcentrum, scholen en speeltuinen. Voor de grotere winkelcentra moeten ze een stukje rijden. In het verleden verhuisden de Modale Koopgezinnen vaak; nu hebben ze een rijtjeshuis van circa 91 tot 135 m² waar ze met het gezin een tijd kunnen verblijven. De bouwperiode van de woningen verschilt sterk: van rond 1900 tot zelfs zeer recent.

Lifestyle

In hun vrije tijd bezoeken ze graag pretparken en dierentuinen. Ook gaan ze graag op een korte vakantie: logeren bij familie, op een bungalowpark of op de camping. Andere interesses hebben ze ook: de NegenMaandenbeurs bezoeken, de kinderen thuis bezighouden (bijvoorbeeld door voorlezen) en computerspelletjes (laten) spelen op de Nintendo Wii of Sony PlayStation. De kinderen zitten op een vechtsport of paardrijden, deouders doen nog wel eens aan een potje squash. Voor het eten en drinken kiezen de Modale Koopgezinnen zowel A-merken als huismerken. Soms moeten ze iets zuiniger aandoen, want ze hebben nog wat wensen. Bijvoorbeeld een vakantie buiten Europa, een motor of een nieuwe cv-ketel. Voor de kinderen is een jeugdspaarrekening afgesloten. Ook zijn de Modale Koopgezinnen goed verzekerd. Wat ze niet veel doen, is dagbladen lezen. Wel slaan ze graag een tijdschrift open. Bijvoorbeeld Wij Jonge Ouders en Ouders van Nu. Naar de televisie kijken vooral de kinderen, het liefst naar Nickelodeon en Disney XD. Internet is redelijk in trek en dan met name voor aankopen. Van babyartikelen tot elektronische artikelen. Nieuw of tweedehands.

Mentaliteit

Het zijn drukke jaren bij de Modale Koopgezinnen. De kinderen zitten nog in de leeftijd dat ze veel aandacht nodig hebben. Het dagelijks bestaan staat dan ook in het teken van het gezinsleven. De ouders hebben zich daarbij neergelegd. Ze proberen er een gezellige tijd van te maken binnen de mogelijkheden. Straks, als de kinderen uit huis zijn, komen ze weer meer aan zichzelf toe.

Subsegmenten

Segment E % Subsegment Beschrijving %
Modale Koopgezinnen   6,1 E16 Jonge Gezinsdynamiek 3,5
E17 Volksbuurt Kopers 1,5
E18 Forensen Families 1,1


Overige Whize Segmenten

A - Jonge Digitalen F - Kind en Carrière K - Elitaire Topklasse
B - Stedelijke Balanceerders G - Sociale Huurders L - Landelijk Leven
C - Samen Starten H - Rijpe Middenklasse M - Welverdiend Genieten
D - Goed Stadsleven I - Vrijheid en Ruimte N - Vergrijsde Eenvoud
E - Modale Koopgezinnen J - Gouden Rand