Blokker en BCC een setje?

blokker en bcc2Blokker en BCC hebben besloten online en offline de ‘krachten gaan bundelen’. Een heftig statement en onze eerste reactie was: dat is een noodgreep, waarom zou je dat anders willen? Dus even de Whize Modellenbibliotheek ingedoken waar wij consumentenprofielen hebben van bijna alle Nederlandse retailformules, zo ook Blokker en BCC. We deden en analyse en legden die uiteraard ook voor aan Blokker zelf.

BCC blokker

Op het eerste gezicht lijken de profielen best op elkaar met wat kleine nuance verschillen zoals Stedelijke Dynamiek die meer bij BCC komen en Bescheiden Ouderen die meer bij Blokker komen. Verder is te zien dat BCC juist de meer welstandige groepen bovenin het schema aantrekken, veel minder dan Blokker. Beide ketens trekken bovenmatig het segment Dromen en Rondkomen aan, de koopjesjagers.

Wat betekent dit nu in de praktijk?

Als beide niets aan het assortiment doen zullen ze wel meer aanloop hebben maar daar profiteert met name BCC van. Hier onder zie je de grootte van de groep in % die bij Blokker komt:


blokker vergelijkHier zie je dat van de 813.490 duizend huishoudens die Segment D - Bescheiden Ouderen telt er ook 25% bij Blokker komt en evenzo grote percentages zie je bij Segmenten A - Dromen en Rondkomen, G - Gezellige Emptynesters en J -Zorgeloos en Actief.

Kijk je nu naar de percentages van BCC dan zie je het volgende:

BCC vergelijkDe aanloop van BCC klanten is dus vele malen minder dan de aanloop van Blokker klanten. Daartegenover brengt BCC weer Segment K - Luxe Leven en E - Stedelijke Dynamiek naar Blokker. Alhoewel dat voornamelijk in de stedelijke gebieden zal zijn. 

“Wij laten met deze samenwerking zien dat wij als Blokker alle kansen benutten om nog relevanter en vernieuwender te zijn voor onze klanten. Doordat het assortiment van BCC complementair is aan onze producten, bieden wij klanten van zowel Blokker als BCC, zowel online als offline, een veelzijdige en innovatieve winkelervaring” Arjen Veerman - Blokker

Overall zou je kunnen zeggen dat deze samenwerking tussen deze twee retail dinosaurussen best goed kan werken. Buiten de Randstad zal het voornamelijk extra concurrentie voor Expert en EP zijn en in de Randstad kan het Blokker wat opleveren wanneer ze qua assortiment ook wat richting de Segment E en K gaan doen. Dus wat meer ‘hippe stadse’ producten zoals state of the art wijnglazen en openers en elektrische vouwfietsen. Maar kan dat wel binnen de strak geleide formule van Blokker? Wat gebeurt er met de elektronica van Blokker zelf? Gaan ze die integreren? Of komt er ook een Blokker shop-in-shop in elke BCC? En doe je het niet, dan zijn die meer vermogende shoppers vanuit BCC ook zo weer weg, dan vinden ze hun producten wel ergens anders. En wat zouden ze gaan doen op de plekken waar ze nu beiden met een (grote) winkel aanwezig zijn?

Weten met wie jij een zakenrelatie kunt aangaan? 
Neem contact met ons op voor een analyse!

Stuur ons een bericht

Meer artikelen
-----