Whooz data driven? Customer Talk

Customer talk

 

Daan Lodewijks is na 20 jaar ervaring in de reisbranche gestart met Digistraal. Met zijn kennis van marketing, e-commerce, direct sales, IT en zijn MT ervaring helpt hij (reis)bedrijven met het zetten van de volgende stap in online succes. Van analyse tot executie en coaching. Daan vertelt hoe hij data inzet om tot dit succes te komen.

Inzichten uit data als brandstof voor online groei

"Leads kwalificeren op potentie, dat zou ons enorm helpen". Met die wens ging ik 5 jaar geleden, toen nog werkzaam bij één van de grootste verre reizenspecialisten van NL, aan de slag met de Whize data. Sindsdien bespreken Olaf (Whooz) en ik (inmiddels freelancer) regelmatig het nut en de mogelijkheden van de Whize data. Van gerichter inzetten van marketing tot en met het verhogen van de conversie uit leads: data kan hierbij enorm helpen. Maar hoe dan?

Begin bij het begin: maak een analyse van je klanten

Natuurlijk weet je heel goed aan wie jij je product of dienst verkoopt. Toch zal een analyse je gedetailleerder inzicht geven en wellicht ook verrassen. Al jouw klanten verdelen over de verschillende Whize segmenten maakt heel concreet voor wie je er wel en niet bent. Is de groep uit ‘Luxe Leven’ echt zo goed vertegenwoordigd? Of zit er ook opvallend veel ‘Gewoon Gemiddeld’ tussen? Waarom dat relevant is? Het gaat je helpen bij het maken van keuzes in marketing en het prioriteren van leads. 

Hoe prioriteer je leads op potentie?

Als je van alle leads inzichtelijk hebt welke wel en welke juist niet bij jou hebben gekocht, heb je een sterke basis om te gaan prioriteren. Hiervoor kun je verschillende variabelen gebruiken. Converteren bijvoorbeeld leads die via vrienden of bekenden zijn getipt beter of juist niet? En een belangrijke variabele is weten welke Whize (sub)segmenten goed matchen met jouw bedrijf.

Staan er maandagochtend weer meer dan 100 leads in de inbox en kun je er die dag maar 50 de ideale follow up geven? Dan wil je aandacht besteden aan de meest kansrijke leads. Zorg dat al jouw leads bij binnenkomst automatisch een score krijgen. Een belangrijke deel van de leadselectie wordt dan automatisch gedaan. 


Het kennen bestaande klanten helpt bij het vinden van nieuwe klanten 

Het liefste trek je alleen maar geïnteresseerden aan die goed bij jouw bedrijf passen. Vanuit de Whize Segmenten heb je een goed beeld van de kenmerken van jouw klanten: bijvoorbeeld of jouw ideale klant het NRC leest of de Telegraaf. Of ze zelf ruim de tijd nemen om zich te oriënteren op hun aankoop of juist door gebrek aan tijd op heel veel service en advies zitten te wachten. Dat helpt jou bij het inzetten van de juiste (online) media, maar ook bij het formuleren van de best passende boodschap. Zo kun je heel gericht bereik omzetten in kwalitatieve leads. Maar dat kan nog verder gaan: Hoe mooi is het als jij jouw online marketingbudget alleen inzet op het bereiken van de best scorende Whize segmenten? Zo vergroot je de kans enorm dat je het maximale haalt uit het beschikbare marketingbudget. 

Get Whizer! 

Heb je klanten in uiteenlopende Whize segmenten? Overweeg dan om bij het ‘verdelen’ van leads rekening te houden met het type collega. Is de ene collega enorm servicegericht en uitgebreid in advies? En is de andere juist meer vluchtig en een echte onderhandelaar? Weet dan welke type klant het beste past bij welke collega. Dat zou zo maar een heel positief effect op de conversie kunnen hebben.

Kun jij een websitebezoeker ‘herkennen’, dan zou je heel gericht specifieke informatie dynamisch kunnen aanpassen op jouw website. Is bijvoorbeeld de laagste prijsgarantie het belangrijkste argument of toch die 5 sterren die andere klanten geven?
 

Vragen?

Stuur ons een bericht

 

Meer artikelen
-----