Case verzekeraar - Het belang van personalisatie bij een emailcampagne

Waar mobiliteit is gebeuren helaas ook wel eens ongelukken. Gelukkig zijn er verzekeraars die mensen zo goed mogelijk proberen te ondersteunen. Een verzekeraar wilde als klant van ons verkennen wat het gebruik van de Whize Marketing & Communicatie dataset zou opleveren bij het versturen van een gepersonaliseerde e-mail. Samen met de verzekeraar hebben we een test opgezet. 

De basis was een bestand van bestaande klanten waar ze een extra dienst (autoverzekering) onder de aandacht wilden brengen.

  • Het eerste filter dat we hanteerden was uiteraard om van de bestaande klanten in te schatten of ze een auto hebben.
  • Daarna werd de totale groep opgesplitst in vier groepen door te kijken naar wel/geen gezin en hoog/laag inkomen.
  • Tenslotte zijn de vier groepen beschreven in termen van best passende communicatiestijl (Tone of Voice) en aankoopmotieven.
  • Om een goede vergelijking te maken werkten we met een controlegroep en kreeg een deel van iedere groep een standaard, niet aangepaste e-mail.  

De verzekeraar had met name interesse in de Click to open ratio. Het resultaat was indrukwekkend: de gepersonaliseerde e-mails leverden gemiddeld een 100% hogere Click to open ratio in vergelijking met de standaard, niet gepersonaliseerde e-mail.

Onze conclusie is dat je niet alleen naar de Tone of Voice of aankoopmotieven moet kijken bij het opzetten van een e-mail campagne. Je kunt beter je doelgroepen eerst beschrijven op basis van bijvoorbeeld socio-economische of socio-demografische variabelen. Dit heeft als bijkomend voordeel dat je ook al goede suggesties hebt voor de inhoud van de boodschap, beeldmateriaal e.d. Daarna kun je de boodschap verder verfijnen met de best passende communicatiestijl en aankoopmotieven

Wil je weten of jouw organisatie ook een verdubbeling van de Click to open ratio kan bewerkstelligen? Aarzel niet om contact op te nemen, wij helpen je graag verder!

Meer artikelen
-----