Met de trein naar het drive-in restaurant

Afgelopen week stormde het in Nederland. Mensen bleven thuis werken. Het was stiller op de weg. Rustig in de winkelcentra. Maar niet alleen weersomstandigheden bepalen of jij veel klanten mag ontvangen in je winkel. Mobiliteitsgedrag van jouw doelgroep en bereikbaarheid spelen een zeer grote rol in jouw succes. Weet jij welke vervoersmiddelen jouw doelgroep gebruikt? En neem jij dit mee in de context bij het nemen van besluiten voor jouw marketingactiviteiten? Zijn de uiting en het gebruikte medium die jij in gedachten had om jouw doelgroep te bereiken eigenlijk wel de juiste keuze als jij ook mobiliteitsdata op detailniveau meeneemt?

Wat is de invloed van mobiliteit op jouw commercieel succes?

Zomaar een situatieomschrijving:
Studentenkorting voor een fastfoodrestaurant. Alleen dit specifieke restaurant zit langs de A4. Geen trein in de buurt. Geen fietspad langs de snelweg. En toch verspreid je deze promotie in studentensteden. Leuke korting, maar niet heel effectief.

Mobiliteitsdata hebben invloed op wat voor jou de beste keuze is. De diverse Whize segmenten hebben allemaal een eigen samenstelling van gebruikte vervoersmiddelen, het aantal vervoersbewegingen en gemaakte kilometers. Huishoudens in de segmenten Jong en Hoopvol of Volks en Uitgesproken hebben over het algemeen niet dezelfde financiële middelen beschikbaar als de huishoudens binnen de segmenten Plannen en Rennen of Luxe Leven. Dit zie je terug in het mobiliteitsgedrag.

Jij kan jouw doelgroep indelen in diverse segmenten en zo een besluit nemen over marketingactiviteiten, vestigingsplaats, bereikbaarheidsdoelstellingen, dienstenaanbod of het verzorgingsgebied dat jij voor ogen hebt.

  • Jij kan bijvoorbeeld als fastfood restaurant wel een drive-in willen starten, maar als dit op een voor auto’s lastig te bereiken locatie gedaan wordt en communicatie op een doelgroep gericht is die geen auto tot hun beschikking heeft, zal de kans op commercieel succes kleiner zijn.
  • Of jij runt een winkel met luxe artikelen. Maar als deze winkel weinig parkeergelegenheid in de buurt heeft, zullen de meer welvarender doelgroepen jou waarschijnlijk links laten liggen. De meer welvarender segmenten bezitten namelijk gemiddeld de meeste auto’s per huishouden.

Richt jij je meer op diensten voor een jonger publiek dan zul jij mee moeten nemen dat zij vaker lopend, per fiets of openbaar vervoer reizen. Als jij een campagne richt op jongeren die eerst een lange afstand moeten afleggen dan is de kans groter dat zij naar een concurrent gaan als er geen goed OV-aanbod in jouw lokale omgeving aanwezig is. Een winkel met een minder uitgebreid assortiment maar die goed te bereiken is per fiets of OV zal misschien zelfs meer succes hebben binnen deze doelgroep dan een winkel met een enorm aanbod en goede parkeergelegenheid, maar die slechts te bereiken is met een bus die 1 keer per uur rijdt en stopt bij een halte op 400 meter afstand van de winkel.

Hoe behaal jij commercieel succes?

Het meenemen van mobiliteit gebruik draagt via twee wegen bij aan commercieel succes:

  • Kwantitatief door het aantrekken van meer mensen uit de doelgroep door het juist bepalen van jouw verzorgingsgebied.
  • Kwalitatief door het efficiënter inzetten van campagnes en géén uitingen te sturen naar mensen in een doelgroep waarbij het mobiliteitsgedrag totaal niet matcht met de voorzieningen in jouw omgeving.
Opeens heb je het! Studentenkorting indien je met de trein komt. Of ruime parkeergelegenheid bij de Bijenkorf. Klinkt vanzelfsprekend. Maar is het in de praktijk vaak nog niet.
Meer artikelen
-----