WhizeShopping

Whize Shopping:
Slim gebruik van data voor retailers

Whooz heeft speciaal voor de (non-food) retailmarkt een segmentatie ontwikkeld die alle Nederlandse huishoudens in kaart brengt en indeelt in 7 verschillende Shopping segmenten.

De Whize Shopping segmenten helpen je om jouw klanten in kaart te brengen en ze een gezicht en profiel te geven, zowel online als offline. Want hoe meer je van je doelgroep weet, hoe beter je haar kunt vinden, boeien , activeren en binden.

De Shopping segmenten geven je inzicht in wat je klanten motiveert om een aankoop te doen, of ze reclamegevoelig zijn en hoe hun koopgedrag en bestedingspatroon eruit ziet.

Meer weten?
Neem direct contact op

Meer informatie?

Veel gestelde vragen

Hieronder vind je de veel gestelde vragen over Whize Shopping.
 
Staat jouw vraag er niet bij?
Neem contact met ons op
Wat is het verschil tussen de Whize segmentatie en de Whize Shopping segmenten?

De Whize segmentatie is een socio-demografische segmentatie. Het vertelt je hoe een woning eruit ziet en welk type gezin je achter de voordeur aantreft. Het is een segmentatie die generiek is en in veel markten gebruikt kan worden. Met deze segmenten geef je antwoord op vragen als:

  • Wie is mijn doelgroep? Zijn bepaalde doelgroepen oververtegenwoordigd?
  • Welk opleidingsniveau hebben ze? Begrijpen ze mijn reclameboodschap?
  • Welk inkomensniveau hebben ze? Kunnen ze mijn product betalen?
  • Hoe is het gezin samengesteld? Is mijn product voor de gezinsleden bedoeld?
  • Hoe ziet de woonomgeving eruit? Heeft mijn product nut voor iemand in zo’n woon- of leefomgeving?

Whize Shopping is specifiek bedoeld voor non-food retailers. In deze shopping segmentatie is met name ruimte voor specifieke informatie met betrekking tot merkvoorkeur, voorkeur voor aankoopkanalen, de hoeveelheid euro’s die doelgroepen (in winkels) uitgeven en voor welk type aanbieding een consument vatbaar is.

De algemene segmentatie zegt dus iets over hoe je doelgroep eruit ziet. De Whize shopping segmentatie zegt iets over hoe groot het retail potentieel is van een doelgroep en hoe je dit potentieel het beste kunt benutten.

Is Whize Shopping voor alle retailers geschikt?

Voor bijna allemaal. Er is geen informatie in verwerkt met betrekking tot food aankopen en ook niet voor Doe-het-zelf artikelen.

Welke informatiebronnen hebben jullie gebruikt voor Whize Shopping?

Wij gebruiken hiervoor onze Whize® data en vele andere bronnen zoals registratie-, GIS- en onderzoeksdata. Voor retailbestedingen maken we gebruik van het bestedingen onderzoek van het CBS. Het koopgedrag stellen we onder andere vast op basis van de informatie uit de Doelgroepmonitor van het NOM.

Waarom is er een prijsverschil tussen de Whize segmentatie en de nieuwe Whize Shopping segmenten?

De Whize segmentatie bestaat uit 11 segmenten en 59 subsegmenten. Whize Shopping is qua pricing vergelijkbaar met de 11 Whize segmenten. Een product met 59 subsegmenten is duurder, omdat die 59 subsegmenten voor meer doelen inzetbaar zijn dan alleen profilering. Daarvan worden ook vaak maatwerk persona’s gebouwd. Whize Shopping is feitelijk al bedoeld als een soort kant-en-klare persona’s speciaal voor retail. Daar zijn de subsegmenten niet meer bij nodig.

Ik heb de Whize segmentatie, kan ik daar ook Whize Shopping bij gebruiken? ( en wat kost dat?)

Ja, je kunt aanvullend op de Whize segmentatie ook Whize Shopping gebruiken. Als je al een licentie hebt op de Whize segmentatie, krijg je een mooie korting op Whize Shopping. Hierboven hebben we al uitgelegd dat de 2 segmentaties een andere insteek hebben en elkaar in zekere zin aanvullen, maar Whize Shopping gaat op hoofdlijnen ook enigszins in op socio-demografie, dus is deze ook stand-alone te gebruiken.

Kan ik de Whize Shopping segmenten terug vinden in de WhizeGuide?

Nee, op dit moment nog niet. Maar we zouden dit bij voldoende vraag op termijn wel kunnen realiseren.

Kan ik de Whize Shopping segmenten gebruiken in de webservice?

Jazeker.

Waarom zou ik een Whize Licentie afnemen of behouden nu Whize Shopping er is en dit goedkoper is?

Whize Shopping is uitsluitend ingedeeld op 7 hoofdsegmenten en is samengesteld op basis van retailgedrag. Dus alleen als je een pure non-food retailer bent of in retail vastgoed actief bent, zou stand-alone Whize shopping aan te bevelen zijn.

Wat is de werkwijze van Whooz?

We hebben diverse producten en services ontwikkeld die in meer of mindere mate interessant voor jouw organisatie zijn. Dat hangt af van je ambities, mogelijkheden, data en de relevantie daarvan. Het beste is om dit in een gesprek met één van onze experts af te stemmen. Zij kunnen inventariseren wat precies je behoefte is en je adviseren hoe je dit zo efficiënt mogelijk kunt invullen op basis van onze data.

Is het mogelijk om zelf met jullie data aan de slag te gaan?

De meeste van onze opdrachtgevers geven er de voorkeur aan om zelf met onze data aan de slag te gaan. De gekozen variabelen ontvang je in zo’n geval snel en veilig via ons sFTP platform. Maar als daar behoefte aan is, helpen we je natuurlijk graag met het maken van inzichtrijke analyses. Op basis van jullie specifieke business behoeften bepalen we samen welke data relevant is voor jullie en welk format en welke structuur het beste aansluiten.

Ik heb nog veel meer vragen, hoe krijg ik daar het snelste een antwoord op?
Op onze FAQ pagina vind je meer antwoorden op algemene vragen over Whooz en je kunt ons natuurlijk bellen via 0850 - 290300 of een e-mail sturen naar info@whooz.nl. We horen graag van je!