Nederland in het klein: woon jij in de meest 'gemiddelde' gemeente van 2024?

Whooz-Marketing-Madurodam

Ook dit jaar heeft Whooz gekeken naar wat de meest 'gemiddelde' gemeente van Nederland is. In deze ranglijst laten we zien welke gemeenten het meest gemiddeld zijn, in de zin dat zij qua samenstelling van Whize segmenten (oftewel burgertypes) het meest op Nederland lijken. Dus als Nederland bijvoorbeeld voor 5% uit studenten bestaat, 30% (rijtjes) gezinswoningen kent en 2% van de gezinnen een vermogen van een miljoen heeft, dan is een gemeente in de Whooz definitie “gemiddeld” als binnen die gemeente de percentages voor deze groepen vergelijkbaar zijn met die van Nederland. Welke gemeente heeft de meest Nederlandse samenstelling van consumenten en vormt als het ware een marketing Madurodam?

Lees verder

Werkt subsidie als stimulans voor verduurzaming?

De energiecrisis domineert deze dagen de headlines in alle grote media. Enerzijds omdat de gas- en olieprijzen een enorme impact hebben op de wurgende inflatiecijfers, anderzijds omdat we als samenleving steeds dichter bij de datum van 2030 komen waar we onszelf het doel hebben gesteld de emissie van broeikasgassen met 50% te hebben teruggebracht. Volop reden dus om in te zetten op vermindering van onze afhankelijkheid van fossiele brandstoffen.

Burgers worden steeds vaker gestimuleerd om ook een rol te spelen hierin, door stappen te nemen op het vlak van energietransitie. Elektrisch rijden, verduurzaming van de eigen woning en andere zaken worden gepromoot en ook gestimuleerd door middel van subsidies. Goed voor het milieu en goed voor de portemonnee van de burger.

Daarbij is een belangrijke vraag of, en zo ja, in hoeverre de burger de mogelijkheid ziet en de bereidheid heeft om mee te doen met de plannen van de overheid. Whooz en Motivaction hebben de handen ineengeslagen om vanuit onderzoek deze vraag te beantwoorden.

Lees verder

Is geluk voor jou gewoon?

De huishoudens in de 59 Whize subsegmenten hebben allemaal een eigen, uniek bestedingspatroon. Het meest extreme inkomstenverschil zit tussen de segmenten Dromen en Rondkomen en Luxe Leven, met respectievelijk gemiddeld de laagste en de hoogste welstand.

Wij vroegen ons af of de warme kleur rood van het segment Luxe Leven ook betekent dat zij gelukkiger zijn dan de huishoudens in andere segmenten. Uiteraard betekent het hebben van grotere financiële mogelijkheden niet per definitie dat iemand gelukkiger is dan iemand anders. Geluk hangt van meer zaken af dan alleen geld. Toch kan geld helpen om anderen net even wat gelukkiger te maken via donaties.

Lees verder

Bestaanszekerheid in het gedrang!

Om een inzicht te geven in de lastenverschillen tussen arm en rijk vergelijken wij de segmenten met de minste welstand, Dromen en Rondkomen, en de meeste welstand, Luxe Leven. Wij kijken specifiek naar de maandelijkse uitgaven verdeeld over hoofdcategorieën, die wij vergelijken met het totaal van huishoudbestedingen per maand in dat segment.

Lees verder

Welk segment legt gemiddeld de meeste kilometers af en wat kun jij hiermee?

Onder andere weersomstandigheden hebben invloed op het mobiliteitsgedrag van Whize segmenten. Maar bij het ene segment meer dan bij het andere. Ieder van de 11 Whize segmenten kent namelijk eigen mobiliteitskenmerken. We vroegen jullie op LinkedIn of jullie wisten welk Whize segment normaal gesproken de meeste kilometers per week aflegt.

Lees verder

Whooz Weetje van de Wijk - De Leidse strijd

De wijk in - Havenwijk-Zuid vs. Zijlwijk-Zuid

Herken jij een segment op basis van mobiliteitsgedrag? Weet jij welk vervoermiddel het meest gebruikt wordt in jouw verzorgingsgebied? Zelfs op wijkniveau zie je de samenstelling van aanwezige segmenten terug in het gebruik van vervoersmiddelen. Als voorbeeld nemen we 2 CBS-wijken in Leiden: Havenwijk-Zuid in het centrum en Zijlwijk-Zuid aan de buitenrand van Leiden. Beide wijken hebben ongeveer 1000 huishoudens.

Lees verder

Met de trein naar het drive-in restaurant

Afgelopen week stormde het in Nederland. Mensen bleven thuis werken. Het was stiller op de weg. Rustig in de winkelcentra. Maar niet alleen weersomstandigheden bepalen of jij veel klanten mag ontvangen in je winkel. Mobiliteitsgedrag van jouw doelgroep en bereikbaarheid spelen een zeer grote rol in jouw succes. Weet jij welke vervoersmiddelen jouw doelgroep gebruikt? En neem jij dit mee in de context bij het nemen van besluiten voor jouw marketingactiviteiten? Zijn de uiting en het gebruikte medium die jij in gedachten had om jouw doelgroep te bereiken eigenlijk wel de juiste keuze als jij ook mobiliteitsdata op detailniveau meeneemt?

Lees verder

Case verzekeraar - Het belang van personalisatie bij een emailcampagne

Waar mobiliteit is gebeuren helaas ook wel eens ongelukken. Gelukkig zijn er verzekeraars die mensen zo goed mogelijk proberen te ondersteunen. Een verzekeraar wilde als klant van ons verkennen wat het gebruik van de Whize Marketing & Communicatie dataset zou opleveren bij het versturen van een gepersonaliseerde e-mail. Samen met de verzekeraar hebben we een test opgezet. 

De basis was een bestand van bestaande klanten waar ze een extra dienst (autoverzekering) onder de aandacht wilden brengen.

Lees verder

Verspreiden.com nieuwe officiële partner van Whooz

Verspreiden.com is de nieuwe officiële partner van Whooz voor het aanbieden van huishouden segmentaties. Whooz is segmentatiespecialist en geeft inzicht in de kenmerken, interesses en gedragingen van alle ruim 8 miljoen huishoudens die Nederland op dit moment telt. Verspreiden.com is gespecialiseerd in huis-aan-huis verspreiding en direct mail. Deze samenwerking maakt het vanaf heden mogelijk om gericht een consumentendoelgroep te selecteren op Verspreiden.com en aan deze doelgroep direct een direct mail te versturen. Voor wie een direct mail wil versturen naar potentiële klanten, is een goed adressenbestand noodzakelijk. Dat is het startpunt van een goed resultaat. Wie geen adressen heeft, kan deze adressen kopen, bijvoorbeeld bij Verspreiden.com. Verspreiden.com biedt de mogelijkheid om huishoudens te selecteren op basis van onder andere socio-demografische en socio-economische kenmerken en op tal van woningkenmerken. Deze data voldoen altijd aan alle wet- en regelgeving.

Lees verder

The Data Agency versterkt met de overname van Whooz haar positie in de markt van klantinzicht

The Data Agency kondigt de overname aan van Whooz, een gerenommeerd bedrijf gespecialiseerd in klantinzicht. Whooz wordt daarmee toegevoegd  aan The Data Agency groep. 

Deze strategische overname versterkt de positie van The Data Agency in de markt klantinzicht. De organisatie is daardoor beter in staat om haar groeiambities in Nederland, België en Duitsland waar te maken.

Lees verder

Over de terugkeer van DM

Zoals sommigen wellicht weten, gaat de geschiedenis van Whooz terug tot 1985, het jaar waarin een onderafdeling van Great Universal Stores (o.a. bekend van Wehkamp, Burberry en Home Depot) werd gevraagd een segmentatie dienstverlening op basis van data te gaan ontwikkelen. Voornaamste doel was om te onderzoeken of data een rol kan spelen in het optimaliseren van marketing communicatie, zowel bij klanten als in wervingsprocessen. 

Lees verder

Whooz data driven? Customer Talk

 

Jan Jaap Wolswinkel is eigenaar Envisia. Envisia helpt bedrijven hun marketing en sales effectiever in te zetten. Dit doen zij door het ontsluiten van diverse databronnen in een eenvoudig te gebruiken online platform. Naast actuele winkelbestanden geeft Envisia inzicht in klantherkomst, klantpenetratie, klantprofiel, doelgroep penetratie en omzetpotentieel.

Platform

Al sinds 2012 bieden wij een platform waarmee bedrijven onder andere inzicht krijgen in het profiel van hun klanten, waar die klanten vandaan komen (reistijdanalyses) en hoe je deze kunt bereiken. Daarnaast geeft het inzicht in waar je omzet vandaan komt, wat het marktpotentieel is en hoe het zit met concurrentiedruk. Bereik je de juiste klanten? Hoe ziet hun uitgave patroon eruit, wat besteedt elke klant? Zit je op de goede locatie en wat zijn potentieel goede nieuwe locaties? Wij werken samen met verschillende partners, waaronder met segmentatiespecialist Whooz.

Lees verder

Whooz data driven? Customer Talk

 

Peter Nieland, ex directeur van Locatus,  is nu oprichter en eigenaar van Nieland Consultancy. Peter werkt al zijn hele leven in de vastgoeddata. Met Nieland Consultancy helpt hij bedrijven, organisaties en instellingen datagedreven te denken en doen, te groeien en vooruit te komen. Hij heeft al jaren ervaring in de bezoekersdata en de consumentendata. En laten deze twee nu inmiddels gekoppeld zijn. 

Blauwe consumenten kopen geen rode producten

Fysiek winkelen of online winkelen. Wie gaat er winnen? Zo klinkt het alsof ze met elkaar concurreren, maar het zijn gewoon twee vormen van distributie. Er zit wel een vorm van concurrentievervalsing tussen deze beide distributievormen. Dat is het ‘volgen’ van de consument: Online mag alles, fysiek mag niets. ‘Volgen’ is inmiddels een verboden woord. Zeker als het gaat om bezoekers en passantentellingen. Maar zijn tellingen nog nodig? Willen we niet gewoon weten of het wel of niet druk was? Willen we niet gewoon weten wat voor type consument  er op straat loopt en welk bestedingspatroon deze consument heeft, zodat we de winkels erop af kunnen stemmen? Blauwe consumenten kopen geen rode producten.

Lees verder

Whooz data driven? Customer Talk

 

René Teuwen is eigenaar van adviesbureau BrainsLab. René helpt bedrijven met groei (op- en uitbouwen van de organisaties) en biedt praktisch toepasbare oplossingen voor management en marketing gerelateerde vraagstukken op het gebied van interim management en advies. Hij is al meer dan 20 jaar bezig om organisaties in beweging te brengen door de klantbehoefte in kaart te brengen en business cases te ontwikkelen die ook echt iets opleveren. 

Mismatch

Als organisatie wilt je een goede balans tussen klantwaarde (wat een klant jou oplevert) en waarde voor de klant (wat jij een klant oplevert). Toch hebben veel bedrijven hierin een mismatch. Het kost ze te veel tijd en geld om hun klanten correct te beheren. Dit resulteert in te weinig of zelfs geen winst en een hoger verloop van klanten, omdat ze niet tevreden zijn en een andere aanbieder zoeken. Met het inzetten van de juiste data ontdek je met welke klanten je wél een optimale match hebt.

Lees verder

Coalitie hoopt wellicht stiekem op een lage opkomst

Uit meerdere peilingen en onderzoeken blijkt dat het na de aanstaande verkiezingen waarschijnlijk nóg moeilijker gaat worden voor het kabinet om steun te krijgen in de Eerste Kamer voor haar wetsvoorstellen. Een recente analyse van doelgroepspecialist Whooz toont aan dat deze problemen alleen maar groter worden naarmate de opkomst toeneemt. De doelgroepen met lage opkomstbereidheid hebben met name een voorkeur voor ’tegen’-partijen als SP, PVV en PvdD. Hoe hoger de opkomst van deze doelgroepen hoe lastiger het wordt voor de coalitie.

Lees verder

Nederland in het klein : De meest 'gemiddelde' gemeente van 2023

Whooz-Marketing-MadurodamOok dit jaar heeft Whooz gekeken naar wat de meest 'gemiddelde' gemeente van Nederland is. In deze ranglijst laten we zien welke gemeenten het meest gemiddeld zijn, in de zin dat zij qua samenstelling van Whize segmenten (oftewel burgertypes) het meest op Nederland lijken. Dus als Nederland bijvoorbeeld voor 5% uit studenten bestaat, 30% (rijtjes) gezinswoningen kent en 2% van de gezinnen een vermogen van een miljoen heeft, dan is een gemeente in de Whooz definitie “gemiddeld” als binnen die gemeente de percentages voor deze groepen vergelijkbaar zijn met die van Nederland. Welke gemeente heeft de meest Nederlandse samenstelling van consumenten en vormt als het ware een marketing Madurodam?

Lees verder

Whooz data driven? Customer Talk

 

Arthur Zwamborn is Chief Technical Officer & Dataspecialist bij Cäsar. Hij helpt bedrijven om data als effectief marketinginstrument in te zetten voor mediastrategie en -campagnes. “Data is een bewezen middel om communicatie met de massa maar ook op klantniveau efficiënt in te richten en bij te sturen”, aldus Arthur.

Data as a service

Paid, owned en earned media zijn bekende begrippen in het vak. Wij voegen daar het begrip burned media aan toe. Adverteren in een gebied waar je klanten niet zitten. Hou dat stuk van je budget dan in je zak en verhoog je conversie in je andere gebieden.

Lees verder

Data testen met een campagne? Superslecht idee!

Als leverancier van segmentatiedata krijgen wij vaak de vraag van nieuwe klanten of ze met onze informatie mogen testen voordat ze overgaan tot de aanschaf van deze data. Dat is uiteraard een zeer verstandig idee. Je moet weten waar je aan begint, want de investering in data impliceert voor nieuwe gebruikers ook de investering in mensen, tools en kennis. 

Lees verder

Whooz data driven? Customer Talk

 

Jeroen van der Weerd is eigenaar van Bureau van der Weerd en intitiatiefnemer van Supermarkt & Ruimte. Jeroen verricht ruimtelijk marktonderzoek voor supermarktformules, supermarktondernemers, gemeenten en vastgoedpartijen. Daarnaast is hij bedenker van het Supermarktvastgoedcongres met de jaarlijkse uitverkiezing "mooiste nieuwe supermarkt van Nederland".

Gesegmenteerde winkelmandjes

In Nederland hebben al verschillende supermarkten op basis van slimme (Whize segmentatie)data de wensen en mogelijkheden van hun klanten nauwkeurig in kaart gebracht en geografisch geplot. Zo zijn zij in staat een aanzienlijke gerichte meerwaarde voor de consument te creëren. Natuurlijk heeft een supermarkt een bepaald basis assortiment nodig, maar juist in de rest van het assortiment maak je het verschil. In een uiterst competitieve markt weten supermarkten met een gedifferentieerd productaanbod nieuwe klanten naar zich toe te halen en bestaande klanten te binden met een hogere omzet als uitkomst.

Lees verder

Whooz data driven? Customer Talk

 

Daan Lodewijks is na 20 jaar ervaring in de reisbranche gestart met Digistraal. Met zijn kennis van marketing, e-commerce, direct sales, IT en zijn MT ervaring helpt hij (reis)bedrijven met het zetten van de volgende stap in online succes. Van analyse tot executie en coaching. Daan vertelt hoe hij data inzet om tot dit succes te komen.

Inzichten uit data als brandstof voor online groei

"Leads kwalificeren op potentie, dat zou ons enorm helpen". Met die wens ging ik 5 jaar geleden, toen nog werkzaam bij één van de grootste verre reizenspecialisten van NL, aan de slag met de Whize data. Sindsdien bespreken Olaf (Whooz) en ik (inmiddels freelancer) regelmatig het nut en de mogelijkheden van de Whize data. Van gerichter inzetten van marketing tot en met het verhogen van de conversie uit leads: data kan hierbij enorm helpen. Maar hoe dan?

Lees verder

Wat als?... je zou stoppen met doelgroepgokken?

Wat als... na een uitgebreid onderzoek onder meer dan 300 marketeers geconstateerd is dat er in veel gevallen puur gegokt wordt wie de doelgroep is?

Wat als... blijkt dat met name in het bereiken van die doelgroepen de grootste risico’s genomen worden?

Wat als... je dit leidt tot een ongekende verspilling van marketinginspanningen in zowel tijd, geld als talenten?

Lees verder

Wat als?... de vergrijzing van Nederland nu eens een zegen voor jou zou zijn?

Wat als... je je doelgroep precies in kaart hebt en dus weet dat de iets oudere consument jouw (potentiele) klant is?

Wat als... je precies weet wat jouw doelgroep beweegt en wat hun bestedingsgedrag is?

Wat als... je precies zou weten hoe je die doelgroep aanspreekt en hoe je ze overtuigd?

Wat als... je dan ook nog weet waar en op welke manier je ze het beste kunt bereiken?

Lees verder

Wat als?... Je omnichannel kunt gaan werken?

Wat als...?

Wat als... .Je een retailer bent en je omnichannel kunt gaan werken? Dat is zo gepiept toch? Want je bent al jaren ook online.

Je gaat aan de slag, huurt een paar online marketeers in, want ja, online marketing dat is toch wel zo anders, daar hebben we geen verstand van. De nieuwe marketeers geef je vrij spel, ze kunnen acties bedenken en communiceren naar hartenlust in dat nieuwe onbekende domein.

Lees verder
-----