Retail moet naar de dokter!

De laatste tijd heb ik veel mensen gesproken die door de griep geveld zijn geweest, kennelijk heerst er iets. Opvallend bij zieke mensen is dat ze geen contact willen met anderen, niet openstaan voor advies en alleen noodgedwongen veranderen wanneer de (huis) arts dit voorschrijft. 

Ik zag hier een parallel met de retail markt van de afgelopen jaren. Ook de afgelopen weken gingen er weer enkele naar de faillissementsbank. Veel retailers zitten al jaren gebukt te wachten tot de crisis overwaait en komen erachter dat dit niet het geval is.

Het is ook geen crisis meer maar een blijvende marktverandering. Wat doe je dan? Blijf je bukken of pas je je aan?

Lees verder

Whooz voting?

PVV implodeert door gebrek aan doelgroepbinding

De laatste weken laat de PVV een sterke daling zien in de peilingen. Eind januari stond de partij nog op 31 zetels, inmiddels is dit gedaald naar 22. Volgens Whooz wordt dit veroorzaakt door een gebrek aan doelgroepbinding. PVV-stemmers laten zich slecht typeren op basis van klassieke socio-economische en socio-demografische doelgroepkenmerken. Ze zijn dus niet uitgesproken arm of rijk, hoog of laag opgeleid, dan wel jong of oud. De PVV lijkt hiermee een brede stroming Nederlanders aan zich te binden. Dit klinkt positief, maar dit gebrek aan een onderscheidende doelgroep is waarschijnlijk de belangrijkste reden van de huidige dalingen in de peilingen.

Whooz heeft van de belangrijkste politieke partijen bepaald hoe goed de stemmers te typeren zijn op basis van klassieke socio-economische en socio- demografische doelgroepkenmerken. Om dat te kunnen doen is recent kiezersonderzoek onder 6.000 respondenten gekoppeld aan ons doelgroepenmodel Mosaic.

Lees verder

Profileer je website bezoekers met Mosaic en socialAudience

Als gevolg van de voortdurende uitbreiding van de online mogelijkheden van onze Whooz Consumer Insight Data presenteren wij in samenwerking met onze partner socialAudience de nieuwste innovatie: Het socialAudience Insights Dashboard. Het Insights Dashboard is een analyse tool die jou als adverteerder in staat stelt om je website bezoek continu te profileren met Mosaic en achterliggende segmentatiedata.

Lees verder

De beste wensen voor je!

Leuke, nuttige en prettige tradities zijn een verrijking voor onze samenleving; zo ook de traditie van de beste wensen voor het nieuwe jaar. In het algemeen heel onlogisch, niet relevant en totaal ongemeend in veel gevallen. En toch houden we ervan allemaal en doen we ook mee. We wensen geluk, vrede, gezondheid, voorspoed, rijkdom, nieuwe baan, carrièrestap, relaties, kinderen….

Eigenlijk zaken die je andere mensen, zeker degenen die dichtbij je staan, dagelijks zou moeten wensen en al zeker niet met een kaartje of appje. Er zijn een paar redenen waarom dit toch zo populair is en blijft:

Lees verder

Whooz Innovating: de webservice

 

Bij de start van ons nieuwe bedrijf, eind 2015, hebben we ons een aantal doelen gesteld voor het eerste jaar. Eén daarvan was het nog beter inspelen op klantvragen en sneller ideeën omzetten in concrete oplossingen. Kortom een (nog) grotere focus op innovatie. Als je onze blogs en whitepapers hebt gevolgd het afgelopen jaar heb je onder andere kunnen zien dat we grote stappen hebben gemaakt in het helpen van onze klanten in het ook online vinden van hun (Mosaic) doelgroep. Als je kijkt naar hoe het gebruik hiervan zich nu in de periode van de feestdagen ontwikkelt, dan kun je niets anders dan concluderen dat deze innovatie een belangrijke klantbehoefte invult.

Lees verder

Hoera! Whooz bestaat 1 jaar



Het is zover, Whooz bestaat 1 jaar!

Het voelt nog maar zo kort geleden, maar het is alweer een jaar terug dat wij met Whooz gestart zijn. Zoals voor elke ‘startende’ onderneming is het eerste jaar er eentje van ‘firsts’. Alles voor de eerste keer. Dat maakt het zeker dynamisch, maar zo kom je ook wel eens voor verrassingen te staan. Het mooie is wel dat wij aan het eind van dit eerste jaar nóg een stap gaan maken. We gaan naar een nieuwe locatie.

Lees verder

Het Zorgverzekering Circus

Hoera! De vrije markt voor Zorgverzekeringen bestaat 10 jaar en de premies gaan omhoog!

Het gehele jaar ligt het te wachten op ons, bereidt het zich voor op hoe het ons gaat vermaken. Kosten noch moeite worden gespaard, extra lange reclamefilmpjes, bioscoopreclames, krantenadvertenties en online campagnes. Het zorgcircus is weer volledig losgebarsten om ons 6 weken lang te vermaken en overtuigen om over te stappen. Dit jaar met een extra mooie boodschap: alle zorgpremies gaan omhoog!

Maar wie en hoeveel mensen stappen nu eigenlijk over?

Lees verder

Socio-demografische data is springlevend!


Als representant van “offline" of "traditionele segmentatie” merk ik recentelijk een veranderende houding ten opzichte van onze demografische en lifestyle informatie. Werd in voorgaande jaren nog veelvuldig voorspeld dat dit soort data obsolete zou worden (“we weten immers alles al als we naar online gedrag kijken”), het laatste jaar zie ik een sterk toenemende vraag naar de beschikbaarheid van demografie en segmentaties als Mosaic, juist vanuit de online wereld.

Op het eerste gezicht is dit een verrassende trend. Als je er wat verder induikt in gesprek met online marketeers en mediabureaus, dan blijkt inmiddels dat het alleen verzamelen van online (gedrags)data nogal wat beperkingen te hebben om een volwaardig 360o klantbeeld te ontwikkelen. 

Lees verder

Partnership Eyeota en Whooz



Wij hebben onze online mogelijkheden recentelijk verder uitgebreid door een partnership met Eyeota. Eyeota is een vooraanstaande leverancier van data voor online targeting. Hierdoor is onze (Mosaic) data nu naast Adform ook in alle andere vooraanstaande DSP’s beschikbaar. Lees het persbericht van Eyeota over onze samenwerking. 

Lees verder