Whooz lekt diversiteitcijfers voor Prinsjesdag

Bijna is het weer zover en rijdt onze achterbuurman in zijn glazen koets vanuit Paleis Noordeinde naar de vergadering van de Staten Generaal. Voor ons altijd een mooi moment in het jaar om een paar redenen. Ten eerste gaan we met z’n allen naar de rijtoer kijken en daarna snel terug om op TV de troonrede tot ons te nemen, waarna we de dag afsluiten door nog even naar het Paleis te lopen voor de bekende bordesscene. Ten tweede omdat er dan op deze dag heel veel cijfers en plannen naar buiten komen en wij houden van cijfers en wat ze daar nu eigenlijk mee zeggen. Ten derde ook wel een beetje omdat onze straat dan vol geparkeerd staat met bussen militairen, muziekkorpsen en beveiligers die, na een lange dag, uitgeblust snel naar huis toe willen en dat zorgt voor de nodige opstoppingen en hier en daar wat frustratie ;)

Lees verder

What the bliep gebruiken ze mijn data voor?

Ik zie zoveel White papers, artikelen, blogs, presentaties en andere vormen van communicatie over het gebruik van data, big data, om de klantdialoog te optimaliseren, de boodschap te verpersoonlijken, relevanter te maken. Wow, prachtig hoor.

Maar wat merk je er nu van in de praktijk?

Ik heb de afgelopen periode een range aan e-mails en andere communicaties bekeken en hieronder volgt mijn top 10 What de Bliebs in willekeurige volgorde van irritatie:

Lees verder

Doelgroeponderzoek: Zomervakantie

Net als heel Nederland gaan ook de 'Whoozies' (wij bij Whooz ;) op vakantie. Portugal is onder de collega’s de populairste bestemming, terwijl anderen kiezen voor het verre China, Kenia of Colombia of liever een weekendje uitwaaien in Kijkduin. Ook onder de Nederlandse huishoudens zijn de vakantievoorkeuren erg uiteenlopend, zoals blijkt uit een doelgroeponderzoek dat we recent uitvoerden. Door de resultaten te koppelen aan onze Whize data en ons segmentatiemodel, ontstaat goed inzicht hoe dit gedrag over de verschillende doelgroepen verdeeld is. Hierbij worden duidelijke verschillen zichtbaar.

Lees verder

Help, ik krijg 1000 leads per dag!

Ken je dat? Je steekt veel energie in je marketinginspanningen en de leadmachine begint te draaien. Op een dag open je je mail en zie je 1000 nieuwe leads staan, maar je hebt slechts capaciteit om 100 leads per dag op te volgen. Dag erna: hetzelfde. Weer 1000 nieuwe leads. Je wordt overspoeld!

Na een week zit je met je handen in je haar en besluit je je Google adwords en bannering campagne te stoppen, je e-mail campagne uit te stellen en te zoeken naar een oplossing. Je hebt 5000 brochureaanvragen ontvangen en nog maar 1000 brochures in de kast liggen, ruim 4000 te kort.

Je herinnert je de termen over segmentatiemodellen en lead scoring van je NIMA cursus en denkt: ‘dit is de oplossing!’. Als ik de juiste 1000 leads uit de ruim 5000 weet te vissen, dan kunnen daar de brochures naar toe, voor de overige 4000 ontwikkel je dan een light versie. Maar hoe bepaal je wie de juiste 1000 zijn?

Lees verder

Emerce100 - Waarom staan wij op nr 1?

Vandaag worden wij veelvuldig gefeliciteerd met het behalen van de eerste plek in de Emerce100: de beste bedrijven in e-commerce en in ons geval de categorie ‘E-mailmarketing software & data’. Ook is er nog een speciale vermelding dat Whooz hier maar liefst 6 van de 7 sterren heeft gescoord. In eerste instantie alvast onze grote dank voor alle felicitaties, belletjes, likes en duimpjes.

Toch geeft deze uitslag ons ook wel een wat ander gevoel...

Lees verder

Meivakantie to-do list

Mensen met schoolgaande kinderen zullen het weten, de meivakanties zijn weer begonnen of beginnen eind van de week. Stel dat je de komende periode ook daadwerkelijk op vakantie gaat dan zorgt dat wellicht voor lichte stress.

Zowel zakelijk als privé moet je er voor zorgen dat alles gereed is voor het aanstaande verlof en dat vooral niets wordt vergeten. Zakelijke beloftes dienen te worden nagekomen, lopende projecten worden overgedragen en afspraken en meetings worden zo gepland dat deze vlak na de vakantie weer in alle hevigheid kunnen losbarsten.

Daarnaast dienen natuurlijk koffers te worden gepakt, reserveringsbevestigingen te worden geprint en de vuilnis te worden buitengezet. Dit jaar hoop ik dat met name de marketeers en de marketing analisten onder ons een extra item aan hun to-do-list toevoegen.

Lees verder

Waarom we blij moeten zijn dat marketeers persoonsgegevens verwerken

In de media komen veel berichten voor over marketeers die persoonsgegevens verwerken ten behoeve van hun marketing campagnes. In bijna alle gevallen wordt hier de link gelegd met het schenden van de privacy van consumenten en wordt geconcludeerd dat dat een schandalige praktijk is. Wat is er aan de hand?

Het is van belang je te realiseren dat het verwerken van persoonsgegevens ten behoeve van direct marketing ook onder de nieuwe AVG is toegestaan door de wetgever, ondanks dat de Nederlandse privacywetten tot de strengste van de wereld behoren. Dat betekent dat de overheid de belangen van consumenten heeft afgewogen in de praktijken waar persoonsgegevens worden toegepast en heeft geconcludeerd dat er omstandigheden zijn waarin deze werkwijze de consument geen schade berokkent. Welke omstandigheden zijn dit dan en waarom heeft de wetgever hiertoe besloten?

Lees verder

Is segmentatie verboden onder de AVG?

 

Natuurlijk niet!

Dat de komst van de AVG zorgt voor onzekerheid bij veel marketeers en compliance verantwoordelijken mag duidelijk zijn. De laatste maanden ligt bij bijna alle organisaties de focus op het duiden van de nieuwe richtlijnen en het implementeren van processen om aan de richtlijnen te voldoen.

Echter, nog niet alle richtlijnen zijn volledig helder. Veel mensen denken dat segmentatie verboden is. Dat is niet het geval, er zijn alleen een aantal regels rond segmenteren en dus rond profiling. Ook de vraag wat nou profiling is roept nog veel onduidelijkheid op. Het is dus goed die regels te kennen. Maar profiling is een waardevol instrument in marketing dus het is zonde om dit instrument niet te gebruiken op basis van een misverstand dat de wet het niet zou toestaan. Hieronder staat nader toegelicht wat onder profiling wordt verstaan en in welke omstandigheden profiling is toegestaan.

Lees verder

Mag een marketeer nog persoonsgegevens verwerken volgens de AVG?

Natuurlijk wel!

In de afgelopen maanden heb ik veel marktpartijen gesproken over de AVG (GPDR) en de impact die dit heeft op hun marketing praktijk. Daarbij valt mij op dat veel mensen denken dat onder de AVG er ongeveer niks meer mag. En dat terwijl als je de wet nauwkeurig leest, het opvalt dat de AVG ongeveer hetzelfde regelt als de Wet Bescherming Persoonsgegevens. Er is praktisch niets veranderd. Dus als je in het verleden je aan de wetgeving hield, is dat na 25 mei nog steeds het geval.

De twee belangrijkste veranderingen zijn dat de boetes zijn verhoogd en dat verduidelijkt op welke drie onafhankelijke regels je wordt geacht te kunnen aantonen dat je compliant bent. En met name die drie regels zorgen voor veel onduidelijkheid. Ze worden door elkaar gehaald, er worden onderlinge verbanden verondersteld die er niet zijn, ze worden anders geïnterpreteerd dan de wet zegt, etc. Om die reden zal ik kort uitleggen wat je als marketeer wordt geacht aan te tonen om aan de wet te voldoen:

Lees verder

Maturity Quickscan: Hoe data driven ben jij?

Veel organisaties zijn de afgelopen jaren druk bezig geweest om hun marketing processen steeds meer data driven te maken. Toch worden er bij bijna de helft van de Nederlandse organisaties nog steeds beslissingen genomen op basis van onderbuikgevoel en dat terwijl data ons hele mooie dingen kan brengen wanneer het goed gebruikt wordt. In al het AVG geweld vergeten we dat wel eens..

Lees verder

Madurodam Marketing: Nederland in het klein

Bij menig toerist zijn ‘Klein Venetië’ en ‘Klein Zwitserland’ niet onbekend. Maar bestaat er ook zoiets als ‘Klein Nederland’ in Nederland? Wij vroegen het ons af: Welke gemeente heeft de meest Nederlandse samenstelling van consumenten en vormt als het ware een marketing Madurodam? Het diagram hieronder toont de procentuele verdeling in Nederland op basis van onze Whize data. Zo bestaat Nederland uit onder andere 10,5% Jonge Digitalen, 6,1% Modale Koopgezinnen en 9,9% Vergrijsde Eenvoud. Welke gemeente komt het dichtst in de buurt van deze verdeling? Doe een gokje voor je verder leest!

Lees verder

Data en de AVG

Menig bedrijf worstelt met de aankomende AVG verordening en door welke hoepels je allemaal moet springen om aan de wet die uit deze verordening voortvloeit te voldoen. Het is geen optie om er niet aan te voldoen: het is immers een aangenomen wetgeving. Dus op zoek in de spelonken naar welke data er staat, hoe die destijds verzameld is en hoe bruikbaar deze is met de nieuwe wet aanstaande.

Lees verder

Privacy Waarborg

Whooz mag als één van de eersten in onze branche het Privacy Waarborg van de DDMA Privacy Autoriteit dragen en daar zijn we trots op!

Lees verder

Werkgroep Privacy

IAB Nederland, BVA en DLA Piper hebben de werkgroep Privacy opgericht.  Door kennis en krachten te bundelen in een speciale werkgroep kunnen zij exploitanten, adverteerders en (media)bureaus  ondersteunen bij de voorbereiding op de nieuwe privacywet.

Lees verder

Doelgroeponderzoek: AVG en Privacy

De consument aan het woord
Privacy en bescherming van gegevens is voor veel mensen een belangrijk onderwerp. 25 mei 2018 wordt de nieuwe privacy verordening (AVG / GDPR) van kracht en het bedrijfsleven is druk met alle voorbereidingen. In alle discussies over impact en interpretatie van de regelgeving raakt de kern steeds meer uit zicht: de consument en zijn/haar privacy. Reden voor Whooz om een uitgebreid onderzoek uit te laten voeren naar de kennis en behoeften van de consument.

Lees verder

Toegepaste statistiek voor overheid dummies

 

Een snelle analyse naar verkeersboetes

De formatie is inmiddels afgerond en de plannen voor de komende jaren worden steeds meer concreet. Zo werden onlangs ook de verkeersboetes voor 2018 bekend gemaakt. Eén van onze collega’s, die geregeld een boete op zijn deurmat vindt, kreeg deze lijst met boetetarieven toegestuurd van zijn naar eigen zeggen 'persoonlijke accountmanager' bij het CJIB. Bij Whooz zijn we immer nieuwsgierig naar nieuwe data en besloten ook deze data eens nader te onderzoeken.

Lees verder

Goed gevoel over je gezondheid is toch te koop!

Gezondheidszorg en de verdeling van de steeds meer toenemende kosten daarvoor domineren momenteel het nieuws. De tendens is dat de kosten die de burgers zelf moeten dragen vanuit de zorgpremie dan wel het eigen risico steeds meer toenemen. Met de solidariteitsgedachte van onze samenleving in gedachten is het de vraag hoe wenselijk dit is. Uit recent onderzoek blijkt dat op dit moment gezondheid reeds scheef verdeeld is in Nederland. Gemiddeld geeft 46% van de Nederlanders boven de 18 zijn eigen gezondheid een 8 of hoger. Gekeken naar welstand zien we echter zeer grote verschillen. Van de gemiddelde villawijk bewoner is 62% tevreden, maar binnen huishoudens in zogenaamde achterstandswijken daalt dit naar 28%.

Wij hebben op basis van recent onderzoek  bepaald hoe tevreden de Nederlander is met zijn gezondheid.

Lees hier het artikel dat het AD publiceerde hierover. De volledige beschrijving van onze bevindingen lees je hieronder. 

Lees verder

De kracht van demografie in online segmentatie

Bedrijven beschikken over steeds meer data, maar hoe al deze data hen gaat helpen bij het efficiënt inrichten van hun marketingprocessen is vaak niet zo duidelijk. De term “data” omvat een zeer grote hoeveelheid zaken, variërend van transactie-, contact- en procesinformatie in datawarehouses en CRM-systemen tot marktonderzoeksgegevens en (online) gedrag. Hoe deze soorten data zich tot elkaar verhouden, welke inzichten over consumentgedrag je hieruit kunt destilleren en welke beperkingen deze soorten data op zichzelf hebben is vaak niet helder. Het is van belang een visie te ontwikkelen over wat je als organisatie verstaat onder data, op welke wijze je hiermee aan de slag wilt en hoe de verschillende soorten data je helpen je marketing organisatie efficiënter aan te sturen.

Lees meer in onze white paper : 
"De kracht van demografie in online segmentatie"

Download de gratis white paper
Lees verder

Hema is er voor iedereen, en dus voor niemand…

Eigenaar Lion Capital heeft Hema weer in de etalage geplaatst. Ondanks stijgende omzet blijven de verliezen aan. Dagblad Trouw vroeg aan Whooz en andere experts hoe het toch komt dat Hema het zo moeilijk heeft. Maandag 14 augustus verscheen het artikel in de krant. In onze blog van deze maand lees je wat de doelgroepanalyse van de Hema bezoekers ons vertelt.

Lees verder

De kracht van segmentatie: Persona's

Marketing- en communicatiestrategieën zijn niet volledig zonder een duidelijke doelgroep. Met persona’s geef je je doelgroep een gezicht en profiel en kun je efficiënter en relevanter met ze communicerenIn onze white paper leggen we uit hoe je persona’s maakt en hoe je ze kunt toepassen. 

Lees verder

Postcode data en premieberekeningen

Uit een recent onderzoek van Moneyview is gebleken dat nog altijd meer dan 50% van de schadeverzekeraars informatie op 4-cijferig postcode niveau toepassen om premieberekeningen voor hun schadeverzekeringen te optimaliseren. Alhoewel het zeker verstandig is om premies te baseren op harde data, is het de vraag of informatie op een dermate hoog aggregatieniveau de premiekeuze daadwerkelijk verbetert. Immers, een 4-positioneel postcodegebied bevat gemiddeld bijna 2000 huishoudens. Dat is in bijna alle gevallen een dermate grote groep dat per definitie binnen zo’n groep een grote diversiteit aan voor premiebepaling relevante kenmerken voorkomt. Dan is het riskant om het gemiddelde van de groep als maatstaf te nemen voor alle huishoudens binnen de postcode.

Lees verder

Whooz Summer School

Zomer! De tijd voor zon, zee en strand, maar ook voor de Whooz Summer School. Tijdens de zomervakantie is vaak wat rustiger op kantoor: een deel van je collega’s en klanten zijn op vakantie, een mooie gelegenheid dus om anderhalf uur leuk en goed besteden aan ideeën en kennis opdoen. Wil jij ook het maximale uit je data halen en sparren met andere professionals? Onze doorgewinterde data experts verzorgen gratis workshops bij ons op kantoor. Schrijf je nu in!

Lees verder

Data Dokter: Proof of Concept


In de blog “Retail moet naar de dokter” schreven we over de kwakkelende retailbranche en vroegen daarin wat jij zou doen: blijf je wachten tot je business aantrekt of erken je dat je ziek bent en ga je naar de (data) dokter voor advies en een recept? Vorige maand schreven we over de sanity check. Deze maand geeft Ed tips voor een waardevolle Proof of concept.

Lees verder

Whooz voting? Formatie geklapt, maar wat willen de doelgroepen?

De formatiebesprekingen zijn inmiddels mislukt. De partijen die het zogenoemde “motorblok” vormen: VVD, CDA en D66, zijn er niet uitgekomen met elkaar en GroenLinks. Nu lijkt een coalitie met de ChristenUnie in plaats van GroenLinks de logische vervolgstap. De Nederlandse bevolking blijkt sterk verdeeld als het om coalitie voorkeur gaat.

Whooz heeft bepaald wat de coalitie voorkeur is van de verschillende Nederlandse doelgroepen. Om dat te kunnen doen is recent onderzoek onder 9.500 respondenten gekoppeld aan het doelgroepenmodel Mosaic. In dit onderzoek, na de verkiezingen uitgevoerd door Citisens, is respondenten gevraagd naar hun meest ideale coalitie, gegeven de verkiezingsuitslag.

Lees hier het artikel dat het AD vlak voor het klappen van de formatiebesprekingen publiceerde over het onderzoek. De volledige beschrijving van onze bevindingen lees je hieronder. Bekijk ook de specifieke verdeling in jouw gemeente op het insights dashboard.

Lees verder