Whooz als eerste ISO 27701 gecertificeerd door DNV-GL

ISO 27701 is een nieuwe certificering op het gebied van privacy en Whooz is het eerste bedrijf in Nederland dat deze certificering van DNV-GL krijgt uitgereikt. Een echte mijlpaal, dus daar zijn we best een beetje trots op!

Lees verder

Data Dokter: Coronadiagnose voor jouw winkelnetwerk

Consumentengedrag is onpeilbaar, de veranderende wereld heeft natuurlijk impact op het gedrag van jouw klanten en is tegelijkertijd altijd al aan veranderingen onderhevig.

De transitie van offline naar online, crisissen en nieuwe technologieën zijn in de afgelopen jaren door zelfbenoemde goeroes al vaker uitgelicht om te vertellen dat je je winkels opnieuw moet inrichten, je assortiment moet aanpassen en op nieuwe plaatsen winkels moet openen of sluiten of zou moeten uitbreiden. Allemaal meningen en vraagstukken waar je als retailer iets mee moet doen.

Maar wat? En wanneer?

Lees verder

Den Haag houdt KLM in de lucht!

Het is algemeen bekend dat de overheid ondersteuningsmaatregelen heeft geïmplementeerd in verband met de Corona crisis. Eén van die regelingen betreft de NOW (Noodmaatregel Overbrugging Werkgelegenheid) regeling. In het kader van een transparante overheid publiceert het UWV periodiek welke organisaties NOW-steun hebben aangevraagd en voor welk bedrag er een voorschot verstrekt is. Op dit moment zijn de UWV gegevens van de eerste aanvraagperiode beschikbaar. Het totaal aan verstrekte voorschotten bedraagt 7,8 miljard euro. Eén van onze Whooz sales collega's verzuchtte toen hij dat hoorde: "7,8 miljard dat is een hoop geld, maar hoeveel is het nou echt voor ons belastingbetalers". Dat was voor ons het sein om de gepubliceerde data eens nader te analyseren en in een begrijpbare context te plaatsen. Vaste lezers van onze blogs weten dat we bij Whooz nu eenmaal dol zijn op data.

Lees verder

Doelgroeponderzoek: Zomervakantie 2020


De consument wil ondanks Corona nog steeds vakantie vieren

In de laatste weken speelt volop de discussie hoe het vakantieseizoen eruit zal komen te zien, gezien de ontwikkeling van de Corona crisis en de recente lichte versoepelingen in de Coronamaatregelen die het kabinet recentelijk heeft aangekondigd. Tegelijkertijd maakt de reisbranche zich zorgen over de rest van het jaar. Daarnaast zijn ook onder consumenten geluiden van onzekerheid te horen, over wat er allemaal kan en niet kan en ook welke risico’s men neemt als men besluit op vakantie te gaan. 

Om die reden hebben wij het vakantieonderzoek uit 2018 herhaald, om op deze wijze de verschillen tussen het Coronajaar en een 'gewoon' jaar te kunnen kwantificeren. Wij hebben op basis van recent onderzoek, door Citisens uitgevoerd onder 3.218 respondenten, bepaald hoe de Nederlander de zomervakantie plant en beleefd. Door de resultaten te koppelen aan onze Whize data en ons segmentatiemodel, ontstaat goed inzicht hoe dit gedrag over de verschillende doelgroepen verdeeld is. Hierbij worden duidelijke verschillen zichtbaar.

Lees verder

Data Dokter: Retail in quarantaine

Sinds maart zitten we in quarantaine en de food retail plukt daar best mooi vruchten van. De non-food retail echter vele malen minder. Best logisch want als je niet uit eten kunt, ga je op z’n minst wat luxer thuis eten en in ieder geval elke dag!  Daarnaast kun je natuurlijk bij thuiswerken alle kleding dragen die jij wil en schoenen heb je al helemaal niet nodig. En parfum en lichamelijk verzorging kan wellicht thuis ook een ander invulling krijgen….

Wat betekent die quarantaine nu eigenlijk? Veertig (van het franse woord quarante) dagen geen contact met de buitenwereld en dan ben je niet meer besmet, heb je je hersteld en ben je weer klaar om voorwaarts te gaan!
In die veertig dagen kijk je naar jezelf, wat ging er mis waardoor ik besmet raakte, wat kan er beter, wat moet er beter?

Ik zie hier een parallel met de non-food  retailmarkt van de afgelopen jaren. Veel retailers zitten niet veertig dagen maar al jaren gebukt te wachten tot de markt weer aantrekt en komen erachter dat dit niet het geval is. Het is ook geen crisis meer maar een blijvende marktverandering. Wat doe je dan? Blijf je bukken of pas je je aan?

Lees verder

Stop met doelgroepgokken!

Whooz heeft na een uitgebreid onderzoek onder meer dan 300 marketeers geconstateerd dat er in veel gevallen puur gegokt wordt wie de doelgroep is en met name in het bereiken van die doelgroepen worden de grootste risico’s genomen. Dit leidt tot een ongekende verspilling van marketing inspanningen in zowel tijd, geld als talenten.

Gokken is anno 2020 natuurlijk wel een legale activiteit maar het leidt zelden tot het gewenste resultaat en heeft het een zeer verslavende werking op de persoon in kwestie. Daarnaast is er ook een wettelijke verplichting om de gokkers te informeren en te beschermen tegen deze verliezen.

Lees verder

De toegevoegde waarde van segmentatie voor de kleine ondernemer

Wanneer we in de markt vertellen over de dienstverlening van Whooz en de wijze waarop we ondernemers helpen hun doelgroepen met een gedifferentieerde boodschap op maat te bedienen, komen we al snel een tweetal misverstanden tegen waardoor sommige ondernemers terughoudend zijn om hiermee aan de slag te gaan. Het ene is dat segmentatie alleen maar een bron is van direct marketingadressen, waarvan het moeilijk is om de kosten van zo’n campagne terug te verdienen. Het andere misverstand is dat aan het structureel werken met segmentatie grote kosten verbonden zijn en dat dat dus alleen voor de grote bedrijven is weggelegd.

Zoals gezegd, beide opvattingen zijn misverstanden. Bij Whooz zien we ook kleinere ondernemers zeer effectief met segmentatie in de weer om hun commerciële processen te optimaliseren. Zowel bij de werving van nieuwe klanten als bij het beheer van bestaande klanten. In dit opzicht is het leuk een aantal voorbeelden aan te halen die deze toegevoegde waarde helpen illustreren.

Lees verder

Huizen bouw je met data!

Er is heel veel vraag in de woningmarkt, maar deze vraag wordt lang niet altijd goed ingevuld. Zo worden er met regelmaat ook projecten ontwikkeld, die niet aansluiten op de wens van de consument. Als gevolg hiervan ontstaat een onaangename situatie.

Dit is te voorkomen door slim gebruik te maken van data al vóórdat er gestart wordt met de projectontwikkeling. Deze inzichten beantwoorden niet alleen vraagstukken als locatiekeuze en locatie-inrichting, maar ook wie je (potentiële) klanten zijn en welke woonbehoeften zij hebben. Want op wie ga je je marketing richten?

Lees verder

Valentijnsdag is doelgroep gerelateerd!

Wie zijn toch die mensen die zich zo druk maken over Valentijnsdag? Het zal je niet zijn ontgaan dat het vandaag Valentijnsdag is. Dit gebruik is in de jaren 90 overgewaaid van de Verenigde Staten naar Nederland en België. Het is een groot commercieel succes en leidt bij sommige mensen tot hoge stress, omdat ze immers “nog wat moeten doen voor Valentijnsdag”. De prijs van een bosje bloemen is op 14 februari al gauw het dubbele of driedubbele van wat je gewend bent (en trouwens ook helemaal niet origineel) dus alle reden voor stress inderdaad. Maar wij horen om ons heen ook genoeg geluiden van mensen die “er helemaal niet aan doen”. Wie zijn dat dan, die mensen die dat feest zo gemakkelijk naast zich neerleggen?

Lees verder

De Eenhoorn Doelgroep

Als je al langer rondloopt in het marketing werkveld dan zullen deze voorbeelden je waarschijnlijk bekend voorkomen: Een retailer gespecialiseerd in ondergoed die zegt zich te richten op de vrouw van 30 à 35 jaar oud die zich zelfverzekerd en sexy wil voelen, een auto importeur die een nieuw model in de markt zet gericht op dertigers die een vlotte hippe ultra-connected stadsauto zoeken, de hypotheekbank die er speciaal is voor jonge starters op de woningmarkt, de tal van bedrijven die zich speciaal richten op de hoog opgeleide Millenial. Allemaal prima voorbeelden van het hebben van een focus dan wel aspiratiedoelgroep, echter als je je als bedrijf daadwerkelijk alleen maar op die doelgroep richt en dit om gaat zetten naar concrete marktpotentieberekeningen dan kom je vaak bedrogen uit.

Lees verder

De Marketing Verspiller

De groei voor bedrijven zit in DMP, de teruglopende resultaten in DMV.

Organisaties zijn vaak zo georganiseerd dat de doelstellingen niet alleen de vooruitgang in de weg staan maar ook nog eens contraproductief en -efficiënt zijn. Ik ga nu al meer dan 10 jaar in de rondte bij marketingafdelingen in allerlei branches, van telecom tot retail, van onlinespelers tot energiebedrijven. En bij bijna allemaal draait De Marketing Verspiller even hard.

Lees verder

Is online duurzaam?

Als privacy officer van Whooz krijg ik zo nu en dan weleens de vraag van consumenten of ik iets kan zeggen over de mate van duurzaamheid van fysieke reclamecampagnes. Reclame uitingen zoals folders mogen volgens recent onderzoek nog steeds rekenen op een grote mate van waardering van de gemiddelde consument en een hoog percentage van de consumenten geeft aan dat ze fysieke mails en folders zouden missen als die helemaal niet meer zouden bestaan. Maar er gaan ook kritischer stemmen op die zeggen dat het gebruik van papier en inkt verspilling is, zeker gezien het feit dat er alternatieven zijn zoals online marketing. Nu ben ik eens op zoek gegaan naar informatie over de mate van duurzaamheid van diverse vormen van reclame en dit is wat ik tegen kwam.

Lees verder

De NAW is dood! Leve de AW!


Als representant van “offline" of "traditionele segmentatie” merk ik recentelijk een veranderende houding ten opzichte van onze demografische en lifestyle informatie. Werd in voorgaande jaren nog veelvuldig voorspeld dat dit soort data obsolete zou worden (“we weten immers alles al als we naar online gedrag kijken”), het laatste jaar zie ik een sterk toenemende vraag naar de beschikbaarheid van demografie en segmentaties als Mosaic, juist vanuit de online wereld.

Op het eerste gezicht is dit een verrassende trend. Als je er wat verder induikt in gesprek met online marketeers en mediabureaus, dan blijkt inmiddels dat het alleen verzamelen van online (gedrags)data nogal wat beperkingen te hebben om een volwaardig 360o klantbeeld te ontwikkelen. 

Lees verder

Whooz lanceert de Whize App

Bekijk welk Whize segment je bent of welk segment het meeste voorkomt op jouw locatie met de nieuwe Whize App! Wat ben ik nu voor Whize Segment? Zo ongeveer iedereen met wie wij praten stelt ons deze vraag. Los van wat voor mooie dingen je met onze data kan doen is de vraag welk Whize segment wij aan je toegewezen hebben toch wel de meest gestelde, en logisch ook wel. Je kent jezelf het beste en bent natuurlijk benieuwd hoe wij je dan beschreven hebben.

Lees verder

Als je geen geld hebt, kun je het ook niet uitgeven

Deze maand wordt bij de meeste mensen het vakantiegeld weer gestort. Vele adverteerders haken hier al weer naar hartenlust op in. Overigens bleek onlangs uit onderzoek dat veel Nederlanders het vakantiegeld helemaal niet gebruiken voor vakantie-uitgaven maar voor heel andere zaken. Bij ons riep dit de vraag op hoe de verschillende doelgroepen hun geld eigenlijk besteden.

Lees verder

Een campagne om data te testen? Superslecht idee!

Als leverancier van doelgroepsegmentatiedata voor marketingdoeleinden krijgen wij vaak de vraag van nieuwe klanten, of ze met onze informatie mogen testen voordat ze overgaan tot de aanschaf van deze data. Dat is uiteraard een zeer verstandig idee. Je moet weten waar je aan begint, want de investering in data impliceert voor nieuwe gebruikers ook de investering in mensen, tools en kennis. Segmentatie is niet een trucje, het is een werkwijze die rendeert als je er structureel je organisatie op inricht.

Lees verder

Whooz wederom winnaar in Emerce100!

Badge-E100-19-zwart-wit-variant3

Vanmorgen hebben wij het bericht ontvangen dat wij de winnaar zijn geworden van de Emerce top 100, nu in de categorie Data Suppliers en daar zijn wij natuurlijk super blij mee!

Lees verder

Whooz lanceert nieuwe generatie doelgroepsegmentatie

Het is inmiddels zeven jaar geleden sinds de vorige update van de Whize segmentatie van Whooz. De samenleving is sindsdien sterk veranderd, denk aan bijvoorbeeld het groeiende aantal alleenstaanden en eenoudergezinnen, de vergrijzing en jongeren die langer thuis wonen. Deze veranderingen beïnvloeden het consumentengedrag. Dit heeft Whooz doen beslissen te investeren in een volledig nieuwe Whize segmentatie.

Lees verder

We zijn er bijna...maar nog niet helemaal!


Elke dag worden wij geconfronteerd met 14 februari 2019, naast natuurlijk Valentijnsdag, ook de dag van de lancering van onze nieuwe Whize segmentatie. Onder elke e-mail die wij versturen staat een countdown teller, dus zien we constant hoe lang we nog hebben. Dat ontgaat hier niemand.

Lees verder

Nederland groeit en vergrijst

Dat Nederland continu in beweging is, zien we uiteraard ook terug in onze data. Onze consumentenindeling wordt continu bijgewerkt door middel van onze kwartaal updates. Maar zo elke 6 jaar worden de doelgroepsegmenten herbouwd, zodat deze nog beter aansluiten op de huidige samenleving. Het aantal huishoudens is gegroeid en de verdeling daarvan is veranderd.

Lees verder

Herbouwen doelgroepsegmentatie

Nederland is continu in beweging. Wanneer je de krant openslaat staat er zo ongeveer elke dag wel een record in. Is het niet de warmste zomer in eeuwen dan is het wel de koudste nacht in de maand ooit of een recordfile in de ochtendspits. Dat in beweging zijn zien wij ook in onze data: Nederland vergrijst, huizenprijzen stijgen, gezinssamenstellingen veranderen en bestedingen en interesses veranderen, om er maar eens een paar te noemen.

Lees verder