Whooz data driven? Customer Talk

 

Arthur Zwamborn is Chief Technical Officer & Dataspecialist bij Cäsar. Hij helpt bedrijven om data als effectief marketinginstrument in te zetten voor mediastrategie en -campagnes. “Data is een bewezen middel om communicatie met de massa maar ook op klantniveau efficiënt in te richten en bij te sturen”, aldus Arthur.

Data as a service

Paid, owned en earned media zijn bekende begrippen in het vak. Wij voegen daar het begrip burned media aan toe. Adverteren in een gebied waar je klanten niet zitten. Hou dat stuk van je budget dan in je zak en verhoog je conversie in je andere gebieden.

Lees verder

Data testen met een campagne? Superslecht idee!

Als leverancier van segmentatiedata krijgen wij vaak de vraag van nieuwe klanten of ze met onze informatie mogen testen voordat ze overgaan tot de aanschaf van deze data. Dat is uiteraard een zeer verstandig idee. Je moet weten waar je aan begint, want de investering in data impliceert voor nieuwe gebruikers ook de investering in mensen, tools en kennis. 

Lees verder

Whooz data driven? Customer Talk

 

Jeroen van der Weerd is eigenaar van Bureau van der Weerd en intitiatiefnemer van Supermarkt & Ruimte. Jeroen verricht ruimtelijk marktonderzoek voor supermarktformules, supermarktondernemers, gemeenten en vastgoedpartijen. Daarnaast is hij bedenker van het Supermarktvastgoedcongres met de jaarlijkse uitverkiezing "mooiste nieuwe supermarkt van Nederland".

Gesegmenteerde winkelmandjes

In Nederland hebben al verschillende supermarkten op basis van slimme (Whize segmentatie)data de wensen en mogelijkheden van hun klanten nauwkeurig in kaart gebracht en geografisch geplot. Zo zijn zij in staat een aanzienlijke gerichte meerwaarde voor de consument te creëren. Natuurlijk heeft een supermarkt een bepaald basis assortiment nodig, maar juist in de rest van het assortiment maak je het verschil. In een uiterst competitieve markt weten supermarkten met een gedifferentieerd productaanbod nieuwe klanten naar zich toe te halen en bestaande klanten te binden met een hogere omzet als uitkomst.

Lees verder

Whooz data driven? Customer Talk

 

Daan Lodewijks is na 20 jaar ervaring in de reisbranche gestart met Digistraal. Met zijn kennis van marketing, e-commerce, direct sales, IT en zijn MT ervaring helpt hij (reis)bedrijven met het zetten van de volgende stap in online succes. Van analyse tot executie en coaching. Daan vertelt hoe hij data inzet om tot dit succes te komen.

Inzichten uit data als brandstof voor online groei

"Leads kwalificeren op potentie, dat zou ons enorm helpen". Met die wens ging ik 5 jaar geleden, toen nog werkzaam bij één van de grootste verre reizenspecialisten van NL, aan de slag met de Whize data. Sindsdien bespreken Olaf (Whooz) en ik (inmiddels freelancer) regelmatig het nut en de mogelijkheden van de Whize data. Van gerichter inzetten van marketing tot en met het verhogen van de conversie uit leads: data kan hierbij enorm helpen. Maar hoe dan?

Lees verder

Wat als?... je zou stoppen met doelgroepgokken?

Wat als... na een uitgebreid onderzoek onder meer dan 300 marketeers geconstateerd is dat er in veel gevallen puur gegokt wordt wie de doelgroep is?

Wat als... blijkt dat met name in het bereiken van die doelgroepen de grootste risico’s genomen worden?

Wat als... je dit leidt tot een ongekende verspilling van marketinginspanningen in zowel tijd, geld als talenten?

Lees verder

Wat als?... de vergrijzing van Nederland nu eens een zegen voor jou zou zijn?

Wat als... je je doelgroep precies in kaart hebt en dus weet dat de iets oudere consument jouw (potentiele) klant is?

Wat als... je precies weet wat jouw doelgroep beweegt en wat hun bestedingsgedrag is?

Wat als... je precies zou weten hoe je die doelgroep aanspreekt en hoe je ze overtuigd?

Wat als... je dan ook nog weet waar en op welke manier je ze het beste kunt bereiken?

Lees verder

Wat als?... Je omnichannel kunt gaan werken?

Wat als...?

Wat als... .Je een retailer bent en je omnichannel kunt gaan werken? Dat is zo gepiept toch? Want je bent al jaren ook online.

Je gaat aan de slag, huurt een paar online marketeers in, want ja, online marketing dat is toch wel zo anders, daar hebben we geen verstand van. De nieuwe marketeers geef je vrij spel, ze kunnen acties bedenken en communiceren naar hartenlust in dat nieuwe onbekende domein.

Lees verder

Wat als?... Je een next best offer op maat zou kunnen versturen?

Wat als...?

Wat als... Je precies zou kunnen weten welk next best offer je zou moeten doen aan een klant?

Ik bestelde laatst als trotse opa een rompertje online en ben daarna 3 weken lang bestookt met e-mails met goedbedoelde next best offers van nog meer baby artikelen. Nu hou ik echt heel veel van mijn kinderen en kleinkinderen, maar de relevantie van deze boodschap is na e-mail nummer 3 wel echt onder het nulpunt gedaald. Kan het dan anders?

Lees verder

De duurste straat


Whooz zocht uit wat de duurste straat van Nederland is! Hiervoor keken we naar de gemiddelde woningwaarde per straat. Om een zo realistisch mogelijk beeld te krijgen is de woningwaarde bepaald aan de hand van een aantal factoren, waaronder de prijs per m2 en de WOZ waarde. In 2014 is een soortgelijke analyse uitgevoerd waarbij Aerdenhout op nummer 1 stond.

Lees verder

Wat als?... Folders gesegmenteerd verstuurd konden worden?

Wat als...?

de bezorgers dus in iedere brievenbus een speciaal ontwikkelde folder voor dat huishouden kunnen afleveren. Wat zou je dan moeten doen?

Allereerst zou je van ieder huishouden de voorkeuren moeten weten, welke merken, welke producten, welke tone of voice, welke premiums etc. En ja, die data is beschikbaar!

Wat als?...

Je zelf zo'n database zou kunnen opbouwen?

Lees verder

Wat als?... Organisaties op data gebaseerde buitenreclame zouden (kunnen) doen?

Wat als...?

Je kent het misschien wel, die prachtige serie What if? die op Disney+ te zien is, gebaseerd op de Marvel Comics. De serie laat een aantal alternatieve tijdlijnen en wendingen zien in de Marvel verhalen. Het inspireerde mij enorm om zo eens te kijken naar de droom die wij als Whooz najagen: het optimaliseren van ieder moment van interactie die onze klanten met hun klanten hebben.

Lees verder

Blokker en BCC een setje?

Blokker en BCC hebben besloten online en offline de ‘krachten gaan bundelen’. Een heftig statement en onze eerste reactie was: dat is een noodgreep, waarom zou je dat anders willen? Dus even de Whize Modellenbibliotheek ingedoken waar wij consumentenprofielen hebben van bijna alle Nederlandse retailformules, zo ook Blokker en BCC. We deden en analyse en legden die uiteraard ook voor aan Blokker zelf.

Lees verder

De meest gemiddelde gemeente van 2022

In 2018 heeft Whooz voor het eerst de ranglijst van meest gemiddelde gemeenten gepubliceerd. In deze ranglijst lieten we zien welke gemeenten het meest gemiddeld waren, in de zin dat zij qua samenstelling van Whize segmenten (oftewel burgertypes) het meest op Nederland leken. Dus als Nederland bijvoorbeeld voor 5% uit studenten bestaat, 30% (rijtjes) gezinswoningen kent en 2% van de gezinnen een vermogen van een miljoen heeft, dan is een gemeente in de Whooz definitie “gemiddeld” als binnen die gemeente de percentages voor deze groepen vergelijkbaar zijn met die van Nederland. Welke gemeente heeft de meest Nederlandse samenstelling van consumenten en vormt als het ware een marketing Madurodam?

Lees verder

Movember is over: Maar druk je snor niet!

Leegstand in winkelcentra: een perfecte mogelijkheid om meer relevantie in het winkelaanbod te creëren! Maar veel vastgoedmanagers, winkelcentrummanagers, gebieds- en citymarketeers drukken op dit gebied nog steeds hun snor!

Dat zegt Whoozie Jan Louwris, al jaren voorvechter van gebruik van consumentendata om het verschil te maken in de Retail branche. Wij stelden hem een paar vragen.

V: Waarom wordt er eigenlijk zo weinig gebruik gemaakt van externe data in de branche Jan?

Jan: Tja, ik begrijp gewoon niet waarom mensen dingen doen die ze altijd al doen en waarom blijven ze doen wat ze altijd al deden en dan wel een ander resultaat verwachten. Volg je het nog? Ik bedoel ook eigenlijk te zeggen: als je doet wat je altijd al deed, krijg je wat je altijd al kreeg... Laat ik mezelf een beetje verduidelijken voordat je stopt met verder lezen.

Lees verder

Whooz Summer School

De zomervakantie staat weer voor de deur en dus openen wij opnieuw de (virtuele) deuren van de Whooz Summer School! Tijdens de zomerperiode is het vaak wat rustiger op kantoor: een deel van je collega’s en klanten hebben vakantie, een mooie gelegenheid dus om een half uur leuk en goed besteden aan ideeën en kennis opdoen. Onze doorgewinterde data experts verzorgen een aantal gratis webinars. 

Schrijf je hier direct in!

Lees verder

Boomers en Millenials, Whooz where?

De juiste boodschap voor de juiste doelgroep
Als je je doelgroep begrijpt, kun je zorgen dat zij de juiste boodschap op de juiste kanalen ontvangen, zodat jouw conversie optimaal wordt. Maar om je doelgroep beter te begrijpen, moet je ze eerst leren kennen. Zo reageren bijvoorbeeld verschillende generaties op verschillende manieren op jouw campagnes. Wanneer je weet wat hun interesses en drijfveren zijn en weet waar je ze aantreft, kun je je campagnes daarop inrichten.

Lees verder

Datageletterdheid

Data, data en nog eens data. De hele wereld lijkt soms te draaien om data. Data wordt al vele jaren ingezet om de juiste beslissingen te nemen. De afgelopen 20 jaar zijn er echter veel meer kanalen bijgekomen. Vaak zien we door de bomen het bos niet meer. Want hoe leg je nu verbanden tussen al die data om jouw campagnes tot een succes te maken? Datageletterdheid is hierin cruciaal: Naast het creëren van inzichten moet je ook (leren) begrijpen wat die inzichten inhouden.

Lees verder

De Tegenpartij

Wie kent ze nog? Van Kooten en de Bie zetten in de jaren 80 al op humoristische wijze een partij neer die tegen alles was en vooral tegen het toenmalige beleid. Hun vooruitziende blik hebben we doorgetrokken naar de Tweede Kamer verkiezingen van 2021 en we zijn op een aantal zeer opvallende zaken gekomen.

Lees verder

Data Dokter: Testen, testen, testen

Ik maak wel eens de vergelijking tussen het Corona vaccin en onze data. Je kunt tegenwoordig de krant niet openslaan of de informatie over Corona en de vaccins komt je tegemoet. In diezelfde krant staan echter ook artikelen over bedrijven die het lastig hebben of zelfs failliet zijn verklaard. Veel bedrijven worstelen met het vinden van hun juiste doelgroep. Ze hebben moeite hun product bij het juiste publiek onder de aandacht te brengen of weten niet wat de juiste locatie of het juiste assortiment is voor hun winkel(s). Data kan daarbij een reddend hulpmiddel zijn.

Lees verder

Wij wensen je een heel gewoon 2021!

Wij willen je het beste voor 2021 wensen, waarin we hopelijk spoedig kunnen terugkeren naar het gewone leven. Nu is ‘gewoon’ een term die voor iedereen anders is en misschien willen we met de geleerde lessen in 2020 wel een nieuw soort gewoon creëren. Bijvoorbeeld meer tijd, aandacht en respect voor elkaar en de kleinere dingen in het leven. Want wat is nu ‘gewoon’?

Lees verder

Na Stemtember, Stoptober, Locktober…..is er nu GOvember!

Whoozies gaan voor GOvember!

Na Stemtember, Stoptober, Locktober…..is er nu GOvember!

Na de eerste lockdown in april/mei kwam er een hele stroom van nieuwe klanten op gang in juni en juli. Nu de tweede halve lockdown er is verwachten de Whooz medewerkers (beter bekend als Whoozies) een grote stroom van bedrijven die zich klaarmaken voor de eindejaars race om van 2020 nog een mooi jaar te maken. Dataverrijkingen, data licenties, scoremodellen, DM-adresleveringen zijn slechts een paar van de oplossingen die klanten willen gaan afnemen om die spurt nog in te zetten.

Lees verder

Gesegmenteerde klantcommunicatie moeilijk? Helemaal niet!

Ik hoor zo vaak in mijn gesprekken met klanten:

  • Ja, wel een mooi verhaal die segmentatie maar ja, wij zijn daar niet op ingericht.
  • We hebben daarvoor niet de juiste procedures in plaats.
  • We zijn daar nog niet aan toe.
  • Dat is zo lastig om te doen, en we hebben niet veel mensen.
  • Wij zijn een simpel bedrijf, we doen het al jaren met 1 boodschap en dat gaat prima.

Allemaal beren op de weg en spinsels in je hoofd zeg ik dan. Als ik zeg dat morgen om 09.00 uur de kluis bij de Nederlandse Bank opstaat en voor iedereen toegankelijk is om te pakken wat hij of zij wil, zeggen we dan ook: nou ja ik moet even nadenken hoor, of ik wel tijd heb om te gaan of eerst een meeting inplannen om te bespreken wat ik nu precies zou willen, of zeggen ik ben niet toe aan zo'n grote hoeveelheid geld in één keer. Nee we zouden direct gaan en in ons hoofd een plan opstellen hoe we dit zo efficiënt mogelijk zouden kunnen aanpakken, een stappenplan maken.

Gesegmenteerde communicatie met je klanten levert je uiteindelijk ook veel meer op dan één boodschap voor iedereen, dat is allang bewezen, dus waar wachten we op?

Lees verder

Whooz als eerste ISO 27701 gecertificeerd door DNV-GL

ISO 27701 is een nieuwe certificering op het gebied van privacy en Whooz is het eerste bedrijf in Nederland dat deze certificering van DNV-GL krijgt uitgereikt. Een echte mijlpaal, dus daar zijn we best een beetje trots op!

Lees verder
-----