Whooz data driven? Customer Talk

Customer talk

 

Jeroen van der Weerd is eigenaar van Bureau van der Weerd en intitiatiefnemer van Supermarkt & Ruimte. Jeroen verricht ruimtelijk marktonderzoek voor supermarktformules, supermarktondernemers, gemeenten en vastgoedpartijen. Daarnaast is hij bedenker van het Supermarktvastgoedcongres met de jaarlijkse uitverkiezing "mooiste nieuwe supermarkt van Nederland".

Gesegmenteerde winkelmandjes

In Nederland hebben al verschillende supermarkten op basis van slimme (Whize segmentatie)data de wensen en mogelijkheden van hun klanten nauwkeurig in kaart gebracht en geografisch geplot. Zo zijn zij in staat een aanzienlijke gerichte meerwaarde voor de consument te creëren. Natuurlijk heeft een supermarkt een bepaald basis assortiment nodig, maar juist in de rest van het assortiment maak je het verschil. In een uiterst competitieve markt weten supermarkten met een gedifferentieerd productaanbod nieuwe klanten naar zich toe te halen en bestaande klanten te binden met een hogere omzet als uitkomst.Sushibars en versmaaltijden zijn een goed voorbeeld, maar er zijn er nog veel meer. Denk bijvoorbeeld aan plantaardig zuivel. Uit marktonderzoek blijkt dat de Whize segmenten Jong en Hoopvol en Stedelijke Dynamiek ten opzichte van andere segmenten meer plantaardige zuivel drinken. Wanneer je weet dat dit type consument bij jouw winkel koopt, loont het om het assortiment voor deze productgroep uit te breiden of op een prominentere plek in de winkel te presenteren. Naast marktonderzoek geeft ook bestedingsdata inzicht in waar verschillende doelgroepen in geïnteresseerd zijn. Voor jouw verzorgingsgebied kun je bepalen welk deel van de portemonnee naar welke productcategorieën gaan en het winkelassortiment daarop laten aansluiten.

Afstemming van het assortiment op het profiel van de inwoners van het verzorgingsgebied van een supermarkt is uiteraard geen nieuwe gedachte. Wat echter opvalt als je ervan uit dataperspectief naar kijkt, is dat er –zoals ze zo mooi in Twente zeggen “nog een hoop laken voor de schaar zit”. Anders gezegd: Er is nog een hoop te doen. 

Omzetoptimalisatie

De concurrentie in het supermarktsegment is enorm. Formules bestrijden elkaar om elke 0,1% marktaandeel. Expansie is een belangrijke aanjager van marktaandeel. Goede locaties zijn schaars wat voor expansieve formules een snelle groei in marktaandeel belemmert. Meer kansen liggen er op de winkelvloer. Optimalisatie van omzet in bestaande winkels biedt formules de kans om veel sneller marktaandeel te winnen. Belangrijke sleutel daartoe vormt differentiatie van assortiment naar klantbehoefte in het marktgebied. Hoe kun je met een beter assortiment bestaande koopstromen naar concurrenten ‘ombuigen’ naar jouw supermarkt? Sluit het assortiment voldoende aan op wat klanten in mijn verzorgingsgebied willen en waar kan het beter? Om deze vragen te kunnen beantwoorden is een compleet inzicht in het marktgebied ‘key’. Met Whize segmenten lukt het om de klantbehoefte van het marktgebied bloot te leggen en kan goed worden onderbouwd of en hoe omzetoptimalisatie bereikt kan worden. Nogmaals, werk aan de winkel!
 
 
Vragen?

Stuur ons een bericht

 

Meer artikelen
-----