Datageletterdheid

datageletterd of dataWhize

Data, data en nog eens data. De hele wereld lijkt soms te draaien om data. Data wordt al vele jaren ingezet om de juiste beslissingen te nemen. De afgelopen 20 jaar zijn er echter veel meer kanalen bijgekomen. Vaak zien we door de bomen het bos niet meer. Want hoe leg je nu verbanden tussen al die data om jouw campagnes tot een succes te maken? Datageletterdheid is hierin cruciaal: Naast het creëren van inzichten moet je ook (leren) begrijpen wat die inzichten inhouden. Het aanbod van data wordt echter steeds uitgebreider en complexer en datageletterdheid is niet altijd vanzelfsprekend: Marketeers zijn vaak vooral goed op creatief gebied en data is wat meer ‘wetenschap’. Omgekeerd vinden analisten het vaak lastiger om deze data te vertalen naar bruikbare inzichten, die direct in te zetten zijn voor campagnes. En in dat laatste zit voor ons de crux: bruikbare inzichten. Het lijkt namelijk tegenwoordig veel meer te gaan om de techniek en de hoeveelheid dan om de bruikbaarheid van data. Terwijl technologie een middel is om een doel te bereiken, niet andersom.

Maar wat maakt data of een inzicht dan bruikbaar of nuttig? Voor ons hangt dat 100% samen met de doelstellingen van een organisatie. De eerste stap is dus om te formuleren welk doel je wil bereiken. Kijk vervolgens wat je nodig hebt aan middelen om dat mogelijk te maken. Zo bepaal je je data-driven roadmap: Waar sta je nu? Wat is je vertrekpunt? Waar wil je naar toe? Welke data is er beschikbaar en hoe zet je deze efficiënt en strategisch in?

En hier ligt vaak de uitdaging. Niet zozeer in het verzamelen van data, maar om de juiste data in te zetten en deze te gebruiken om klantinzicht te genereren waarmee je relevanter kunt communiceren met je klanten en je ze beter kunt bedienen. Hiervoor is het essentieel dat je je (potentiele) klanten begrijpt. Wie zijn ze, wat zijn hun drijfveren en waarom kopen ze bij jou? Waar en via welk kanaal kun je ze het beste bereiken en hoe spreek je ze aan? Zijn ze gevoelig voor reclame of kortingen of gaan ze juist af op de reviews van anderen?

Er wordt nog vaak gedacht dat data-driven marketing en het verkrijgen van dit soort inzichten alleen is weggelegd voor grote bedrijven die hiervoor verschillende afdelingen hebben ingericht. Data scientists die de data onderzoeken om relevante klantsegmenten te ontdekken. Een data engineer die deze data ontsluit, zodat de marketeers ermee aan de slag kunnen en vervolgens een data analist die analyseert of de campagnes inderdaad relevant en effectief zijn geweest. Deze misvatting zorgt er nog steeds voor dat marketeers op hun onderbuikgevoel afgaan, omdat zij of geen beschikking hebben tot deze capaciteit ofwel niet de juiste inzichten verkrijgen door een vorm van dataongeletterdheid.

Nergens voor nodig! Onze datageletterde experts bekijken graag samen met jou wat jouw doelstellingen zijn, hoe je deze kunt behalen en welke data je daarvoor nodig hebt. Met de geleverde inzichten, rapportages of dashboards kun je vervolgens direct aan de slag. Eén ding moeten we zeker ook niet vergeten en dat is dat naast datageletterdheid en een flinke dosis gezond verstand ook businessgeletterheid essentieel is. En daar kom jij om de hoek, want niemand kent jouw business beter dan jij! Samen zorgen we ervoor dat data gaat werken binnen jouw organisatie. Want data is leuk, maar waarde genererende toepassingen voor jou zijn nog veel leuker!

Meer weten?

Stuur ons een bericht

Meer artikelen
-----