Whooz lanceert nieuwe generatie doelgroepsegmentatie

Whize_Logo_vierkantHet is inmiddels zeven jaar geleden sinds de vorige update van de Whize segmentatie van Whooz. De samenleving is sindsdien sterk veranderd, denk aan bijvoorbeeld het groeiende aantal alleenstaanden en eenoudergezinnen, de vergrijzing en jongeren die langer thuis wonen. Deze veranderingen beïnvloeden het consumentengedrag. Dit heeft Whooz doen beslissen te investeren in een volledig nieuwe Whize segmentatie.

Arjan van den Akker, Managing Director van Whooz, zegt hierover: ”De investering in een nieuwe Whize segmentatie vonden wij echt noodzakelijk. Enerzijds omdat door de komst van de AVG we al onze databronnen toch al tegen het licht hebben gehouden, anderzijds omdat de samenleving sinds 2012 zo sterk is veranderd dat de vorige versie niet langer een representatieve afspiegeling van deze samenleving was.

Whize Segmenten en Subsegmenten

WHOOZ-map-whize_subsegmenten

Nieuwe segmentatie

Whize is een consumentenclassificatie die klanten omschrijft met betrekking tot hun demografie, levensstijl, cultuur en gedrag. Met behulp van een groot aantal nieuwe en bestaande databronnen, en in nauw overleg met AVG experts, is een nieuwe 100% AVG proof segmentatie gebouwd. Whize classificeert vanaf 2019 alle huishoudens in Nederland in 11 segmenten en 59 subsegmenten. Whize is beschikbaar op huishoudenniveau en op 6-positie postcodeniveau. De 11 segmenten zijn:

  1. Dromen en Rondkomen
  2. Jong en Hoopvol
  3. Volks en Uitgesproken
  4. Bescheiden Ouderen
  5. Stedelijke Dynamiek
  6. Gewoon Gemiddeld
  7. Gezellige Emptynesters
  8. Landelijke Vrijheid
  9. Plannen en Rennen
  10. Zorgeloos en Actief
  11. Luxe Leven

Nieuwe segmentatie

Een belangrijke verschuiving ten opzichte van vorige generaties van de segmentatie is dat in de vernieuwde segmentatie een aantal segmenten zijn ontstaan die voorheen in de data niet goed zichtbaar waren. Zo is het aantal segmenten dat senioren betreft, sterk verbeterd en is het aanzienlijk beter mogelijk om senioren in diverse hogere leeftijdsklassen te herkennen. De vernieuwde segmentatie bevat ook een segment van jonge, zeer hoog welstandige huishoudens, iets wat steeds vaker voorkomt in Nederland. Een belangrijke toevoeging is ook het geven van inzicht in het online gedrag van huishoudens. Bovendien is de segmentatiekracht van de nieuwe Whize segmentatie met tot 10% verbeterd in vergelijking tot de vorige generaties.

Nieuwe brochure

Bij een nieuwe segmentatie hoort een nieuwe brochure. Hierin vind je alle nieuwe segmenten en subsegmenten met hun beschrijvingen.

Download de gratis Whize brochure

Samenwerking met partners

Voor de nieuwe Whize segmentatie is de samenwerking met een groot aantal partners en leveranciers gezocht om wederom de sterkste segmentatie in de markt te creëren. Er zijn inmiddels integraties met de meeste vooraanstaande  DMP’s en CDP’s beschikbaar en de segmentatie kan ook via een dashboard worden ontsloten om website verkeer te profileren. Daarnaast kunnen wij nu, in samenwerking met onze partner Motivaction, de Mentality milieus op landelijk dekkend niveau beschikbaar maken.

Heb je vragen over de vernieuwde doelgroepsegmentatie?
Neem gerust contact met ons op!

Neem contact met ons op

Meer artikelen