SEGMENT D

Bescheiden Ouderen

Whize Segment D - Bescheiden Ouderen
"Wij blijven het liefst dicht bij huis. Altijd gedaan ook! We worden vooral blij van een goede gezondheid en ons vrijwilligerswerk."

Bescheiden Ouderen

De Bescheiden Ouderen hebben het fijn, maar leven behoorlijk minimalistisch door hun beperkte inkomen (AOW en soms een klein aanvullend pensioen). Ze mijden risico’s en leiden een overzichtelijk bestaan. Ze vullen hun tijd met Omroep MAX, boodschappen doen en kruiswoordpuzzels oplossen. Ook verrichten ze graag vrijwilligerswerk; het houdt ze bezig en ze doen goed werk voor de samenleving.

Demografische kenmerken

De 65-plussers zijn logischerwijs al veelal met (pre)pensioen en slijten hun dagen alleen of met hun partner thuis. Hun kinderen zijn zelf inmiddels lang en breed volwassen. Ze hebben hun werkend leven al achter de rug en vervulden eenvoudige banen of waren thuis voor hun gezin. De Bescheiden Ouderen hebben nu een relatief laag inkomen en het binnen hun leeftijdscategorie financieel niet het allerbest. Soms hebben ze moeite om de eindjes aan elkaar te knopen.

Woonomgeving

Deze groep huurt vaak een appartement of eenvoudige oude rijtjeswoning met een waarde tussen de 1 en 2 ton. Verhuizen doen deze mensen nauwelijks; hun volgende stap zal eventueel naar een verzorgings- of verpleeghuis zijn. Niet dat iedereen dat graag zal willen, want de zelfstandigheid is fijn, het gemiddelde woonoppervlak prima en de leefbaarheid in de huidige omgeving goed. De Bescheiden Ouderen wonen veelal in een dorp of kleine stad, vergelijkbaar met bijvoorbeeld Krimpen aan den IJssel, Ridderkerk en Leerdam.

Lifestyle

Een deel van deze groep heeft de oorlog nog meegemaakt, dus ze zijn inmiddels niet meer zo actief in de samenleving. Hun gezondheid gaat een rol spelen; het zicht gaat achteruit, de beweeglijkheid wordt minder en ook het gehoor is niet meer wat het was. Autorijden doen ze niet veel meer; wel pakken ze soms de (elektrische) fiets of anders de scootmobiel of rollator. Voor hun kleding gaan ze naar gevestigde winkels zoals MS Mode of Wibra. Ook komen ze in winkels voor bijvoorbeeld een bril, kunstgebit of hoortoestel. Sporten doet deze groep niet meer; hooguit wat gymnastiekoefeningen op aanraden van een specialist. Ze plannen ook bijna nooit reisjes of uitstapjes; vaker zitten ze thuis achter de kruiswoordpuzzel of zich te verdiepen in actualiteiten. Ze zijn begaan met de samenleving. Een enkele keer doen ze een georganiseerde trip met een touringcar; dan is alles duidelijk georganiseerd en betaalbaar.

Media

De televisie of radio staat relatief vaak aan thuis. De Bescheiden Ouderen kijken of luisteren dan bijvoorbeeld naar Omroep MAX en regionale zenders. Alles dicht bij huis is vertrouwd. Naast de relaxfauteuil ligt Plus Magazine of een Regionaal dagblad. Smartphones zijn deze Segment vaak onbekend. Ze bellen nog via een vaste telefoonlijn of anders met een prepaid mobiel van bijvoorbeeld Nokia. Als de bediening maar eenvoudig is. Hoewel ze ook steeds vaker een internet verbinding hebben, blijft hun gebruik ver achter bij de rest van Nederland.

Mentaliteit

Ze zijn al vanaf hun jonge jaren gewend met beperkte middelen rond te komen. Daarom leiden ze een sober, niet-materialistisch en niet-statusgericht bestaan. Ze mijden risico’s om in de knel te komen en nemen waar mogelijk voorzorgsmaatregelen. Zo heeft een groot deel van de Bescheiden Ouderen een uitvaartverzekering. Verder zijn ze trots op de Nederlandse identiteit en volgen ze bijvoorbeeld het Koningshuis op de voet.

Subsegmenten

Segment D % Subsegment Beschrijving %
Bescheiden Ouderen 10,2 D16 Jonge rijtjessenioren 2,0
D17 Tevreden appartementssenioren 2,4
D18 Oude rijtjessenioren 2,5
D19 Sobere appartementssenioren 3,3


Overige Whize Segmenten

A - Dromen en Rondkomen E - Stedelijke Dynamiek I - Plannen en Rennen
B - Jong en Hoopvol F - Gewoon Gemiddeld J - Zorgeloos en Actief
C - Volks en Uitgesproken G - Gezellige Emptynesters K - Luxe Leven
D - Bescheiden Ouderen H - Landelijke Vrijheid


Brochure

Download de gratis Whize brochure