SEGMENT K

Luxe Leven

Whize Segment K - Luxe Leven
"We hebben het bijzonder goed samen in onze prachtige villa in Blaricum, daarvan zijn we ons zeer bewust. We hebben recent in de tuin een zwembad en jacuzzi laten aanleggen."

Luxe Leven

De mensen van Luxe Leven hebben het materieel gezien ongekend goed. Sommige zijn in luxe geboren; andere hebben hun fortuin eigenhandig opgebouwd. Ze behoren in elk geval tot de topklasse en gedragen zich daar ook naar. Golfen in het weekend, op skivakantie naar Zwitserland en een nieuwe Mercedes voor de deur.

Demografische kenmerken

Luxe Leven heeft een gemiddelde leeftijd van 45 tot 75 jaar en bestaat vaak uit stellen. Als er kinderen zijn, dan zijn die vaak al iets ouder, minimaal 12 jaar. De kostwinner is hooggeschoold en heeft een hbo- of universitair diploma aan de muur hangen. De groep die nog werkt, is ondernemer of functioneert op het hoogste managementniveau. Bijvoorbeeld in de financiële sector of juist in de ICT- of zakelijke dienstverlening: de sectoren zijn zeer uiteenlopend. De andere groep heeft het pak al in de kast opgeborgen en is met (pre)pensioen of rentenierend.

Woonomgeving

De happy few van Luxe Leven wonen in huizen waar anderen alleen van kunnen dromen. Het gaat om prachtige historische panden en luxe moderne woningen. De woningwaarde ligt hoog: minimaal 6 ton, maar ook vaak boven het miljoen. De veelal vrijstaande villa’s staan in woonplaatsen als Wassenaar, Naarden en Vught en hebben ruime oppervlakten. De gemiddelde woonoppervlakte ligt op 250m²; de percelen zijn nog veel ruimer. Geen wonder ook dat deze mensen de leefbaarheid van de omgeving als ongekend goed beoordelen.

Lifestyle

Bij een Luxe Leven hoort een exclusieve levensstijl die de elite ook uitdraagt. Op de lange oprijlaan of in de garage staan minimaal twee auto’s van de luxe merken, zoals Audi of BMW. Ook op de kleding is het logo of de signatuur duidelijk zichtbaar: van Marc O’Polo, Van Bommel en Hugo Boss tot Ralph Lauren en bijvoorbeeld Tommy Hilfiger. Dit segment shopt zowel in de betere winkelstraten als de P.C. Hooftstraat als online. In hun vrije tijd is Luxe Leven vooral geïnteresseerd in hun (duurzame) beleggingen en in activiteiten ondernemen. Ze gaan graag naar een klassiek concert of een opera in de schouwburg, houden van een bezoek aan een museum of casino en drinken regelmatig met vrienden een borrel (met sigaar erbij). De sporten mogen wat kosten: de één haalt zijn golfvaardigheidsbewijs of gaat paardrijden op het eigen paard, de ander heeft snowboardles als voorbereiding op de luxe skivakantie. Naast de wintersportvakantie maakt Luxe Leven net zo makkelijk verre reizen naar bijvoorbeeld Zuidoost-Azië of Zuid-Amerika. Ook een bezoek aan een fijn oord in Frankrijk valt in de smaak. Dit segment heeft qua energievoorzieningen oog voor duurzaamheid en verzekert gezien hun rijkdom relatief vaak kostbaarheden en hun pleziervaartuig.

Media

Voor deze mensen geen nonsens: de tv-programma’s zijn intellectueel van karakter (VPRO) en als radiozender staat BNR Nieuwsradio op. Even luisteren naar het laatste businessnieuws en de beursstanden. Als printmedia kiezen ze voor bladen als Residence, Eigen Huis & Interieur of NRC Handelsblad. Ook digitaal zijn de mensen van Luxe Leven actief. Ze hebben een iPad en iPhone, waarop ze hun LinkedIn checken, online aankopen doen of videobellen voor een snel zakelijk overleg. Vaak is in huis nog een vaste telefoonlijn aanwezig, al is het maar voor de alarminstallatie

Mentaliteit

Luxe Leven staat zelfverzekerd in het leven; ze hebben zich inmiddels bewezen en genieten behoorlijk wat aanzien. Ze ervaren een bepaalde mate van verantwoordelijkheid voor hun omgeving, maar zijn daarnaast vooral ook bezig met hun eigen levensgeluk en een aangename leefomgeving. Als tegenhanger van alle verantwoordelijkheden, zijn ze vaak aangetrokken tot spanning en kicks. Ze zoeken graag risico’s op; een instelling die ongetwijfeld heeft bijgedragen aan hun succes.

Subsegmenten

Segment K % Subsegment Beschrijving %
Luxe Leven 3,0 K55 Jong en exclusief 0,5
K56 Exclusief gezinsleven 0,9
K57 Exclusief stadsleven 0,4
K58 Exclusieve elite 0,3
K59 Exclusieve senioren
1,0


Overige Whize Segmenten

A - Dromen en Rondkomen E - Stedelijke Dynamiek I - Plannen en Rennen
B - Jong en Hoopvol F - Gewoon Gemiddeld J - Zorgeloos en Actief
C - Volks en Uitgesproken G - Gezellige Emptynesters K - Luxe Leven
D - Bescheiden Ouderen H - Landelijke Vrijheid


Brochure

Download de gratis Whize brochure