SEGMENT E

Stedelijke Dynamiek



"Ik ben erg gehecht aan alle voorzieningen op loopafstand van mijn huis.
Ik ga graag in het weekend naar musea, restaurantjes en festivals."

Stedelijke Dynamiek

Druk, ambitieus en sociaal: de groep van Stedelijke Dynamiek vult zijn dagen goed. Met studie of werk, met familie en vrienden, met sport en met leuke dingen doen in het weekend zoals een festival om de hoek of uit eten. Ze houden van de hectiek in de stad met veel levendigheid en voorzieningen, maar zijn ook betrokken bij het milieu en de maatschappij.

Demografische kenmerken

Stedelijke Dynamiek bestaat veelal uit hoger opgeleide 20’ers, 30’ers en 40’ers. Een groot deel is alleenstaand, maar er zijn ook een- en tweeoudergezinnen met vaak jonge kinderen tot en met 11 jaar. De groep is druk aan het studeren aan de universiteit of al aan het werk met een bachelor of master op zak. Bijvoorbeeld als arts, bij een bank, in de geestelijke gezondheidszorg of in de IT-sector. Een deel werkt als zzp’er; bij de coffee corner op de hoek de laptop openklappen en aan de slag!

Woonomgeving

Je vindt ze in de grotere steden, de mensen van Stedelijke Dynamiek. Bijvoorbeeld in Amsterdam, Rotterdam en Den Haag, maar zeker ook in naastgelegen sterk stedelijke plaatsen als Rijswijk en Schiedam. Daar wonen ze vaak in een vooroorlogs appartement van minder dan 100m² in de prijsklasse tot 2,5 ton. In de betere stadswijken loopt de woningwaarde op tot wel boven de 5 ton. Deze groep verhuist meer dan gemiddeld; op een gegeven moment is het tijd voor de volgende stap. Of vanwege een hoger inkomen of vanwege (zicht op) gezinsuitbreiding. Omdat ze van de reuring en vele voorzieningen houden, blijven ze echter graag in de stad.

Lifestyle

Deze groep zit vaak in het openbaar vervoer en heeft hiervoor een abonnement. Trein, bus en/of tram stoppen immers op een steenworp afstand van hun huis. Boodschappen doen kan meestal wel lopend, bij Dirk bijvoorbeeld. Of Ekoplaza, want ze houden van biologische producten. Ze laten hun boodschappen ook regelmatig tot de voordeur bezorgen; ideaal in hun drukke bestaan. Ze sporten namelijk ook graag (van hockey en surfen tot zwemmen en fitness) en hebben een rijk sociaal leven. Ze gaan graag naar het café of de discotheek, bezoeken met plezier een concert of museum en hebben allerlei hobby’s zoals koken. Winkelen doen ze bij de betere winkelketens, zoals Hunkemöller, Zara, Esprit en WE. Ook de Bijenkorf en vintage boetieks worden vaak bezocht. Verder gaan ze graag op een culturele vakantie. Het liefst een paar keer per jaar op citytrip in Europa en dan overnachten in een Airbnb-accommodatie. Goedkoop, handig en met lekker veel vrijheid! De mensen van Stedelijke Dynamiek zijn vaak klant bij een duurzame energieleverancier en beleggen ook af en toe bij een duurzame bank zoals Triodos. Ze zijn begaan met het milieu. Tegelijkertijd spelen ze soms graag een spelletje online poker; even de spanning opzoeken.

Media

Stedelijke Dynamiek heeft een druk leven met volop aandacht voor media. Als de tv aanstaat, is meestal een luchtige zender te zien à la Comedy Central. De radio staat afgestemd op SLAM! of Radio 538. Tijdschriften zijn veelal geënt op mode, zoals de Cosmopolitan, Grazia en Glamour. Als krant wordt het Parool graag gelezen. Online zijn ze het meest actieve segment van heel Nederland en hebben dus veel tijd en aandacht voor hun mobiele telefoon. Ze gebruiken deze voor allerlei sociale en ook praktische zaken, zoals snapchatten, foto’s van hun belevenissen plaatsen op Instagram, werkoproepen doen op LinkedIn en eten bestellen via Thuisbezorgd.nl. Ook zoeken ze naar nieuwe woningen, banen en streamen veel muziek, films en series.

Mentaliteit

De mensen van Stedelijke Dynamiek denken niet zo in hokjes; veel kan en mag. Ook als het gaat om samen of apart leven van je partner. Rolpatronen zijn hen vreemd; als iedereen maar gelukkig is. Deze groep zoekt veel de spanning, sensatie en kicks – op welke manier dan ook. In uitgaan, sport of bijvoorbeeld vakantie. Oftewel: een openminded segment.

Subsegmenten

Segment E % Subsegment Beschrijving %
Stedelijke Dynamiek 4,9 E20 Beginnende stadskopers 0,9
E21 Hip en stads 1,5
E22 Stadse koopgezinnen 0,6
E23 Grootstedelijke gezinsdrukte 0,5
E24 Gevestigde stedelingen
1,4


Overige Whize Segmenten

A - Dromen en Rondkomen E - Stedelijke Dynamiek I - Plannen en Rennen
B - Jong en Hoopvol F - Gewoon Gemiddeld J - Zorgeloos en Actief
C - Volks en Uitgesproken G - Gezellige Emptynesters K - Luxe Leven
D - Bescheiden Ouderen H - Landelijke Vrijheid


Brochure

Download de gratis Whize brochure

-----