Herbouwen doelgroepsegmentatie

Herbouwen-whize-doelgroepsegmentatieNederland is continu in beweging. Wanneer je de krant openslaat staat er zo ongeveer elke dag wel een record in. Is het niet de warmste zomer in eeuwen dan is het wel de koudste nacht in de maand ooit of een recordfile in de ochtendspits. Dat in beweging zijn zien wij ook in onze data: Nederland vergrijst, huizenprijzen stijgen, gezinssamenstellingen veranderen en bestedingen en interesses veranderen, om er maar eens een paar te noemen.

Die bewegingen zijn van alle tijden, maar zorgen er ook voor dat wij onze consumentenindelingen continu bij moeten houden. Uiteraard werken wij dat ieder kwartaal bij met data updates en passen wij de beschrijvingen van onze doelgroepsegmenten aan wanneer dat nodig is. Maar zo’n elke 6 jaar worden de doelgroepsegmenten herbouwd.

Op basis van alle data, bestaande en nieuwe (aanvullende)bronnen, zijn wij bijna een jaar bezig om een nieuw totaal plaatje van Nederland te creëren en vervolgens ieder gevonden segment dan ook weer te beschrijven en visualiseren. Een monsterklus.

Nieuwe generatie

Feitelijk delen wij Nederland opnieuw in op basis van alle veranderingen die uit de data komen en maken wij hier nieuwe segmenten en subsegmenten van. We geven vervolgens deze segmenten ook nieuwe benamingen, die de komende jaren gebruikt gaan worden. Zie dit proces maar als een nieuwe generatie Golf: het is en blijft een Golf en heeft de duidelijk herkenbare lijnen, maar onderhuids is alles vernieuwd en heet dan straks Generatie 8. Het huidige model Golf van 2016 is niets meer dan een facelift van de 2012 versie en in die zin hebben ook wij in 2016 onze eigen facelift van de doelgroepsegmenten al geïntroduceerd. Onze vernieuwde Whize segmentatie zou dan eigenlijk Generatie 7 moeten heten, want het is in de 33 jaar dat wij dit doen de 7e keer.

vw-golf-generaties

doelgroepsegmentatie generatiessOnze eerste generatie consumentensegmentatie werd nog onder de naam MAP profielen op de markt gebracht, vanaf 1990 werden de segmentaties Mosaic genoemd en onze nieuwste generatie draagt de naam Whize, een verwijzing naar onze bedrijfsnaam en alle wijsheden die we samenbrengen ins ons product.

Processen

In de komende maanden zijn onze econometristen en wiskundigen op zoek naar de verbanden die bepalend zijn voor het opnieuw indelen van de Nederlandse samenleving en maken onze servers overuren om alle berekeningen uit te voeren. Om invulling te geven aan de beschrijvingen van de vernieuwde doelgroepsegmenten hangen hier moodboards aan de muur, die helpen de segmenten een gezicht te geven. In Q1 van het nieuwe jaar zullen wij dan ook het doek van de nieuwe generatie aftrekken en onze vernieuwde segmenten presenteren. 

Heb je vragen over de vernieuwde doelgroepsegmentatie?
Neem gerust contact met ons op!

Neem contact met ons op

Meer artikelen