Is online duurzaam?

Duurzaamheid

Als privacy officer van Whooz krijg ik zo nu en dan weleens de vraag van consumenten of ik iets kan zeggen over de mate van duurzaamheid van fysieke reclamecampagnes. Reclame uitingen zoals folders mogen volgens recent onderzoek nog steeds rekenen op een grote mate van waardering van de gemiddelde consument en een hoog percentage van de consumenten geeft aan dat ze fysieke mails en folders zouden missen als die helemaal niet meer zouden bestaan. Maar er gaan ook kritischer stemmen op die zeggen dat het gebruik van papier en inkt verspilling is, zeker gezien het feit dat er alternatieven zijn zoals online marketing. Nu ben ik eens op zoek gegaan naar informatie over de mate van duurzaamheid van diverse vormen van reclame en dit is wat ik tegen kwam.

Ik vond onder andere een artikel in MarketingTribune dat enerzijds aantoont dat gebruik van papier in Europa heeft geleid tot een toename van de hoeveelheid m2 aan bossen, omdat houtkap aan allerlei eisen voor duurzaam bosbeheer dient te voldoen. Ook de emissie van CO2 bij productie van vaak hergebruikt papier is sterk teruggedrongen. Anderzijds is energieverbruik per persoon gerelateerd aan papier in 1 jaar ongeveer de helft van het energieverbruik gerelateerd aan het gebruik van 1 computer. 

Een ander interessant artikel vergelijkt het energieverbruik gerelateerd aan e-commerce met het fysieke bezoek aan een winkel en toont aan dat beide vormen van winkelen een vergelijkbare impact op het milieu. Het één is niet beter of slechter dan het andere, volgens dit artikel.

Wat mij betreft is dit een onderwerp wat eens nader zou mogen worden onderzocht. De schrijfster van het eerste artikel werkte op het moment van schrijven bij een grote aanbieder van papier, packaging en visuele communicatie, dus heeft wel belang bij een resultaat in het voordeel van papier. Maar het thema is heel actueel. Kijk bijvoorbeeld naar Bol.com die recentelijk ervoor koos haar Speelgoed boek fysiek te drukken, maar in de verspreiding ervan een bewuste en zo duurzaam mogelijke keuze te maken door distributie met name via de Albert Heijn winkels te doen. Dit om te voorkomen dat een groot deel van de oplage zou worden gedropt bij mensen die niet geïnteresseerd zijn in de publicatie.

Ik ben benieuwd hoe de markt hierover denkt. Zijn er meer informatiebronnen die over dit onderwerp iets zeggen? Onze opvatting over duurzaam marketing ligt uiteraard in de mate van selectiviteit die je aanbrengt in je marketing campagnes. Een echt duurzame keuze ligt bijna altijd in het schrappen van adressen uit je campagne als mensen niet je doelgroep zijn; alleen versturen als het nut heeft, en minder is meer. Segmentatiegegevens, zoals de Whize data van Whooz, is daarvoor bij uitstek geschikt en onze dienstverlening wordt steeds meer gericht op het bereiken van duurzaamheidsdoelstellingen. Maar ik ben benieuwd hoe de markt aankijkt tegen duurzaamheid en maatschappelijk verantwoord marketing bedrijven. Is dit een thema binnen jullie organisaties?

Ik hoor graag jullie zienswijze hierop.

Laat hier een bericht achter

Meer artikelen