SEGMENT H

Rijpe Middenklasse

Whize Segment H - Rijpe Middenklasse
"We wonen hier al twintig jaar plezierig; voorlopig gaan wij hier niet meer weg."

Deze middenklasse senioren van vijftig jaar en ouder behoren tot de Rijpe Middenklasse. Ze hebben hun leven goed op de rit en doen hun ding. Ze gaan naar het werk (of zijn al met pensioen), houden hun huis op orde en onderhouden banden met familie en vrienden. Verder doen ze hun boodschappen, gaan ze eens per jaar op vakantie en dat is het. De Rijpe Middenklasse vraagt ook niet meer van het leven.

Rijpe Middenklasse

Sonja (58) woont inmiddels alweer twintig jaar in haar tussenwoning in een gezellige gemeente in Noord-Holland. “Mijn man en ik huren deze woning al jaren van een buurman, verderop. We hebben hem al eens gevraagd naar een eventuele overname. We zijn maandelijks namelijk hetzelfde kwijt aan een hypotheek en het lijkt me fijn om onze dochter iets na te kunnen laten. Bovendien knappen we geregeld iets aan de woning op, omdat we er nou eenmaal graag plezierig wonen. We besteden veel van onze tijd hier. Helaas wil de verhuurder het huis in eigendom houden. Jammer, maar meer ook niet. We redden het prima zo en wonen hier plezierig. Het is dicht bij mijn werk als receptioniste; mijn man is al gepensioneerd.”

Demografische kenmerken

De Rijpe Middenklasse bestaat uit vijftigplussers – meestal tussen de 50 en 75 jaar oud. Ze zijn getrouwd of wonen samen, een deel is alleenstaand. Meestal zijn er geen kinderen, anders zijn ze minimaal 13 jaar oud. Dit segment is middelbaar opgeleid; ze werken nog (full-time of part-time) of zijn al met pensioen. Voor de deur staat minimaal één auto, meestal tweedehands. Het inkomen is modaal tot twee keer modaal.

Ze zijn vooral te vinden in kleinschaligere gemeenten, zoals Sluis, Kerkrade, Noord-Beveland, Brunssum en Terneuzen. Ze wonen hier al jaren in een ruim opgezette wijk in een naoorlogse rijtjeswoning (meestal koop, anders via de particuliere verhuur) van circa 91 tot 135 m². Voor de dagelijkse boodschappen stappen ze op de fiets, voor grotere aankopen pakken ze de auto. Scholen en snelwegen liggen niet in de buurt.

Lifestyle

Het dagelijks leven speelt zich af in hun straat, in de wijk en op het werk. Ze hebben geen gekke uitspattingen qua dure aankopen of verre reizen. Ze hebben een huurhuis of koophuis met annuïteitenhypotheek zonder te veel risico’s. De waarde van hun woning is niet hoog in vergelijking met de gemiddelde waarde van een woning in Nederland. Hierdoor zijn hun woonlasten relatief laag. Mochten ze daarom maandelijks geld overhouden, dan gaan ze graag op vakantie (bijvoorbeeld naar Duitsland). De hond blijft dan thuis. De Rijpe Middenklasse waardeert vooral media als radio en televisie. Qua radiozenders staan Radio 10 en regionale omroepen op, qua televisiezenders zijn de publieke omroepen favoriet. Internetten doet deze doelgroep niet veel; een enkele keer kijken ze op een site als Otto of Wehkamp. Wel lezen ze regionale dagbladen en tijdschriften, zoals Kampeer & Caravan Kampioen en RADAR+. De Rijpe Middenklasse heeft vaak meerdere abonnementen.

Mentaliteit

Veel hebben de mensen van de Rijpe Middenklasse niet nodig. Ze zijn al op leeftijd en hebben nooit een enorm uitgavenpatroon gehad. Ze houden bovendien van zekerheid en stemmen daarop beslissingen af. Erover klagen doen ze niet; ze nemen het leven zoals het komt.

Subsegmenten

Segment H % Subsegment Beschrijving %
Rijpe Middenklasse    7,8 H26 Doorsnee Provincialen 1,8
H27 Vrije Huurders 0,8
H28 Dorpse Senioren 2,1
H29 Traditionele Vijftigplussers 3,1


Overige Whize Segmenten

A - Jonge Digitalen F - Kind en Carrière K - Elitaire Topklasse
B - Stedelijke Balanceerders G - Sociale Huurders L - Landelijk Leven
C - Samen Starten H - Rijpe Middenklasse M - Welverdiend Genieten
D - Goed Stadsleven I - Vrijheid en Ruimte N - Vergrijsde Eenvoud
E - Modale Koopgezinnen J - Gouden Rand