Wat als?... Je omnichannel kunt gaan werken?
Wat als...?Wat als... .Je een retailer bent en je omnichannel kunt gaan werken? Dat is zo gepiept toch? Want je bent al jaren ook online. |
Wat als...?Wat als... .Je een retailer bent en je omnichannel kunt gaan werken? Dat is zo gepiept toch? Want je bent al jaren ook online. |
Wat als...?Wat als... Je precies zou kunnen weten welk next best offer je zou moeten doen aan een klant? |
Whooz zocht uit wat de duurste straat van Nederland is! Hiervoor keken we naar de gemiddelde woningwaarde per straat. Om een zo realistisch mogelijk beeld te krijgen is de woningwaarde bepaald aan de hand van een aantal factoren, waaronder de prijs per m2 en de WOZ waarde. In 2014 is een soortgelijke analyse uitgevoerd waarbij Aerdenhout op nummer 1 stond.
Wat als...?de bezorgers dus in iedere brievenbus een speciaal ontwikkelde folder voor dat huishouden kunnen afleveren. Wat zou je dan moeten doen? |
Je zelf zo'n database zou kunnen opbouwen?
Wat als...?Je kent het misschien wel, die prachtige serie What if? die op Disney+ te zien is, gebaseerd op de Marvel Comics. De serie laat een aantal alternatieve tijdlijnen en wendingen zien in de Marvel verhalen. Het inspireerde mij enorm om zo eens te kijken naar de droom die wij als Whooz najagen: het optimaliseren van ieder moment van interactie die onze klanten met hun klanten hebben. |
Blokker en BCC hebben besloten online en offline de ‘krachten gaan bundelen’. Een heftig statement en onze eerste reactie was: dat is een noodgreep, waarom zou je dat anders willen? Dus even de Whize Modellenbibliotheek ingedoken waar wij consumentenprofielen hebben van bijna alle Nederlandse retailformules, zo ook Blokker en BCC. We deden en analyse en legden die uiteraard ook voor aan Blokker zelf.
In 2018 heeft Whooz voor het eerst de ranglijst van meest gemiddelde gemeenten gepubliceerd. In deze ranglijst lieten we zien welke gemeenten het meest gemiddeld waren, in de zin dat zij qua samenstelling van Whize segmenten (oftewel burgertypes) het meest op Nederland leken. Dus als Nederland bijvoorbeeld voor 5% uit studenten bestaat, 30% (rijtjes) gezinswoningen kent en 2% van de gezinnen een vermogen van een miljoen heeft, dan is een gemeente in de Whooz definitie “gemiddeld” als binnen die gemeente de percentages voor deze groepen vergelijkbaar zijn met die van Nederland. Welke gemeente heeft de meest Nederlandse samenstelling van consumenten en vormt als het ware een marketing Madurodam?
Leegstand in winkelcentra: een perfecte mogelijkheid om meer relevantie in het winkelaanbod te creëren! Maar veel vastgoedmanagers, winkelcentrummanagers, gebieds- en citymarketeers drukken op dit gebied nog steeds hun snor!
Dat zegt Whoozie Jan Louwris, al jaren voorvechter van gebruik van consumentendata om het verschil te maken in de Retail branche. Wij stelden hem een paar vragen.
V: Waarom wordt er eigenlijk zo weinig gebruik gemaakt van externe data in de branche Jan?
Jan: Tja, ik begrijp gewoon niet waarom mensen dingen doen die ze altijd al doen en waarom blijven ze doen wat ze altijd al deden en dan wel een ander resultaat verwachten. Volg je het nog? Ik bedoel ook eigenlijk te zeggen: als je doet wat je altijd al deed, krijg je wat je altijd al kreeg... Laat ik mezelf een beetje verduidelijken voordat je stopt met verder lezen.
De zomervakantie staat weer voor de deur en dus openen wij opnieuw de (virtuele) deuren van de Whooz Summer School! Tijdens de zomerperiode is het vaak wat rustiger op kantoor: een deel van je collega’s en klanten hebben vakantie, een mooie gelegenheid dus om een half uur leuk en goed besteden aan ideeën en kennis opdoen. Onze doorgewinterde data experts verzorgen een aantal gratis webinars.
De juiste boodschap voor de juiste doelgroep
Als je je doelgroep begrijpt, kun je zorgen dat zij de juiste boodschap op de juiste kanalen ontvangen, zodat jouw conversie optimaal wordt. Maar om je doelgroep beter te begrijpen, moet je ze eerst leren kennen. Zo reageren bijvoorbeeld verschillende generaties op verschillende manieren op jouw campagnes. Wanneer je weet wat hun interesses en drijfveren zijn en weet waar je ze aantreft, kun je je campagnes daarop inrichten.
Data, data en nog eens data. De hele wereld lijkt soms te draaien om data. Data wordt al vele jaren ingezet om de juiste beslissingen te nemen. De afgelopen 20 jaar zijn er echter veel meer kanalen bijgekomen. Vaak zien we door de bomen het bos niet meer. Want hoe leg je nu verbanden tussen al die data om jouw campagnes tot een succes te maken? Datageletterdheid is hierin cruciaal: Naast het creëren van inzichten moet je ook (leren) begrijpen wat die inzichten inhouden.
Wie kent ze nog? Van Kooten en de Bie zetten in de jaren 80 al op humoristische wijze een partij neer die tegen alles was en vooral tegen het toenmalige beleid. Hun vooruitziende blik hebben we doorgetrokken naar de Tweede Kamer verkiezingen van 2021 en we zijn op een aantal zeer opvallende zaken gekomen.
Ik maak wel eens de vergelijking tussen het Corona vaccin en onze data. Je kunt tegenwoordig de krant niet openslaan of de informatie over Corona en de vaccins komt je tegemoet. In diezelfde krant staan echter ook artikelen over bedrijven die het lastig hebben of zelfs failliet zijn verklaard. Veel bedrijven worstelen met het vinden van hun juiste doelgroep. Ze hebben moeite hun product bij het juiste publiek onder de aandacht te brengen of weten niet wat de juiste locatie of het juiste assortiment is voor hun winkel(s). Data kan daarbij een reddend hulpmiddel zijn.
Wij willen je het beste voor 2021 wensen, waarin we hopelijk spoedig kunnen terugkeren naar het gewone leven. Nu is ‘gewoon’ een term die voor iedereen anders is en misschien willen we met de geleerde lessen in 2020 wel een nieuw soort gewoon creëren. Bijvoorbeeld meer tijd, aandacht en respect voor elkaar en de kleinere dingen in het leven. Want wat is nu ‘gewoon’?
Na Stemtember, Stoptober, Locktober…..is er nu GOvember!
Na de eerste lockdown in april/mei kwam er een hele stroom van nieuwe klanten op gang in juni en juli. Nu de tweede halve lockdown er is verwachten de Whooz medewerkers (beter bekend als Whoozies) een grote stroom van bedrijven die zich klaarmaken voor de eindejaars race om van 2020 nog een mooi jaar te maken. Dataverrijkingen, data licenties, scoremodellen, DM-adresleveringen zijn slechts een paar van de oplossingen die klanten willen gaan afnemen om die spurt nog in te zetten.
Ik hoor zo vaak in mijn gesprekken met klanten:
Allemaal beren op de weg en spinsels in je hoofd zeg ik dan. Als ik zeg dat morgen om 09.00 uur de kluis bij de Nederlandse Bank opstaat en voor iedereen toegankelijk is om te pakken wat hij of zij wil, zeggen we dan ook: nou ja ik moet even nadenken hoor, of ik wel tijd heb om te gaan of eerst een meeting inplannen om te bespreken wat ik nu precies zou willen, of zeggen ik ben niet toe aan zo'n grote hoeveelheid geld in één keer. Nee we zouden direct gaan en in ons hoofd een plan opstellen hoe we dit zo efficiënt mogelijk zouden kunnen aanpakken, een stappenplan maken.
Gesegmenteerde communicatie met je klanten levert je uiteindelijk ook veel meer op dan één boodschap voor iedereen, dat is allang bewezen, dus waar wachten we op?
ISO 27701 is een nieuwe certificering op het gebied van privacy en Whooz is het eerste bedrijf in Nederland dat deze certificering van DNV-GL krijgt uitgereikt. Een echte mijlpaal, dus daar zijn we best een beetje trots op!
Consumentengedrag is onpeilbaar, de veranderende wereld heeft natuurlijk impact op het gedrag van jouw klanten en is tegelijkertijd altijd al aan veranderingen onderhevig.
De transitie van offline naar online, crisissen en nieuwe technologieën zijn in de afgelopen jaren door zelfbenoemde goeroes al vaker uitgelicht om te vertellen dat je je winkels opnieuw moet inrichten, je assortiment moet aanpassen en op nieuwe plaatsen winkels moet openen of sluiten of zou moeten uitbreiden. Allemaal meningen en vraagstukken waar je als retailer iets mee moet doen.
Maar wat? En wanneer?
Het is algemeen bekend dat de overheid ondersteuningsmaatregelen heeft geïmplementeerd in verband met de Corona crisis. Eén van die regelingen betreft de NOW (Noodmaatregel Overbrugging Werkgelegenheid) regeling. In het kader van een transparante overheid publiceert het UWV periodiek welke organisaties NOW-steun hebben aangevraagd en voor welk bedrag er een voorschot verstrekt is. Op dit moment zijn de UWV gegevens van de eerste aanvraagperiode beschikbaar. Het totaal aan verstrekte voorschotten bedraagt 7,8 miljard euro. Eén van onze Whooz sales collega's verzuchtte toen hij dat hoorde: "7,8 miljard dat is een hoop geld, maar hoeveel is het nou echt voor ons belastingbetalers". Dat was voor ons het sein om de gepubliceerde data eens nader te analyseren en in een begrijpbare context te plaatsen. Vaste lezers van onze blogs weten dat we bij Whooz nu eenmaal dol zijn op data.
In de laatste weken speelt volop de discussie hoe het vakantieseizoen eruit zal komen te zien, gezien de ontwikkeling van de Corona crisis en de recente lichte versoepelingen in de Coronamaatregelen die het kabinet recentelijk heeft aangekondigd. Tegelijkertijd maakt de reisbranche zich zorgen over de rest van het jaar. Daarnaast zijn ook onder consumenten geluiden van onzekerheid te horen, over wat er allemaal kan en niet kan en ook welke risico’s men neemt als men besluit op vakantie te gaan.
Om die reden hebben wij het vakantieonderzoek uit 2018 herhaald, om op deze wijze de verschillen tussen het Coronajaar en een 'gewoon' jaar te kunnen kwantificeren. Wij hebben op basis van recent onderzoek, door Citisens uitgevoerd onder 3.218 respondenten, bepaald hoe de Nederlander de zomervakantie plant en beleefd. Door de resultaten te koppelen aan onze Whize data en ons segmentatiemodel, ontstaat goed inzicht hoe dit gedrag over de verschillende doelgroepen verdeeld is. Hierbij worden duidelijke verschillen zichtbaar.
Vorige maand trokken we de parallel tussen de heersende pandemie en de uitdagingen in de non-food retailbranche in de blog “Retail in quarantaine”. Het recept luidde als volgt:
Sinds maart zitten we in quarantaine en de food retail plukt daar best mooi vruchten van. De non-food retail echter vele malen minder. Best logisch want als je niet uit eten kunt, ga je op z’n minst wat luxer thuis eten en in ieder geval elke dag! Daarnaast kun je natuurlijk bij thuiswerken alle kleding dragen die jij wil en schoenen heb je al helemaal niet nodig. En parfum en lichamelijk verzorging kan wellicht thuis ook een ander invulling krijgen….
Wat betekent die quarantaine nu eigenlijk? Veertig (van het franse woord quarante) dagen geen contact met de buitenwereld en dan ben je niet meer besmet, heb je je hersteld en ben je weer klaar om voorwaarts te gaan!
In die veertig dagen kijk je naar jezelf, wat ging er mis waardoor ik besmet raakte, wat kan er beter, wat moet er beter?
Ik zie hier een parallel met de non-food retailmarkt van de afgelopen jaren. Veel retailers zitten niet veertig dagen maar al jaren gebukt te wachten tot de markt weer aantrekt en komen erachter dat dit niet het geval is. Het is ook geen crisis meer maar een blijvende marktverandering. Wat doe je dan? Blijf je bukken of pas je je aan?
Whooz heeft na een uitgebreid onderzoek onder meer dan 300 marketeers geconstateerd dat er in veel gevallen puur gegokt wordt wie de doelgroep is en met name in het bereiken van die doelgroepen worden de grootste risico’s genomen. Dit leidt tot een ongekende verspilling van marketing inspanningen in zowel tijd, geld als talenten.
Gokken is anno 2020 natuurlijk wel een legale activiteit maar het leidt zelden tot het gewenste resultaat en heeft het een zeer verslavende werking op de persoon in kwestie. Daarnaast is er ook een wettelijke verplichting om de gokkers te informeren en te beschermen tegen deze verliezen.